Iranian Agriculture News Agency

فروش احشام زلزله‌زدگان به نفع کشاورزان منطقه نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از لزوم ساخت یک میلیون مترمربع اماکن دامی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

فروش احشام زلزله‌زدگان به نفع کشاورزان منطقه نیست
فروش احشام زلزله‌زدگان به نفع کشاورزان منطقه نیست

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری از اتمام ساخت خانه‌ها و اماکن دامی زلزله‌زدگان تا دو ماه آینده مورد تأکید قرار داد.

دکتر محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه موضوع اصلی و مهم زلزله‌زدگان که این روزها در حال رسیدگی است بحث اسکان دائم زلزله‌زدگان است و معتقدیم دولت و مسئولان ذیربط باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای تامین حداقل‌های مورد نیاز اقدام کنند، گفت: در جلسات مختلف توجه جدی به بخش کشاورزی مناطق زلزله‌زده را مورد تأکید قرار داد و با توجه به اهمیت بالای اماکن دامی از اماکن مسکونی در نظر روستاییان، شایسته است اقدام درخوری در این باب صورت پذیرد.

وی درباره بازسازی مناطق زلزله‌زده در طی دو ماه آینده افزود: بازسازی مناطق زلزله‌زده از نظر ما عملی است، اما با استفاده از همه ظرفیت‌ها، نه با نگاه اداری و روش‌های متمرکز که در گذشته هیچ‌گاه جواب نداده و با توجه به مدت کوتاه باقیمانده قطعاً جواب نخواهد داد و در این باره در جلسات هشدارهایی داده‌ایم و با پیشنهادهایی که روزهای اخیر در جلسات به مسئولان ذیربط در استان ارائه شده امیدواریم این اتفاق به‌زودی رخ دهد و شاهد آغاز کار به‌صورت جدی باشیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در بطن مناطق زلزله‌زده برای حدود 700 هزار احشام به سرپناه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: در مناطق زلزله‌زده شهرستان ورزقان 21 هزار رأس گاو و 180 هزار رأس گوسفند، در شهرستان هریس 37 هزار رأس گاو و 184 هزار رأس گوسفند، در شهرستان اهر 50 هزار رأس گاو و 202 هزار رأس گوسفند و همچنین در شهرستان تبریز چهارهزار رأس گاو و 30 هزار رأس گوسفند بدون سرپناه هستند که باید با ساخت سریع اماکن، از هرگونه گزند سرما و حیوانات وحشی در امان قرار گیرند.

فرهنگی با بیان اینکه این کار در صورتی که اتفاق بیفتد می‌توان امیدوار بود زمستان شاهد اتفاقات ناخوشایند در مناطق زلزله‌زده نباشیم، ادامه داد: برای اینکار دوهزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد سرپناه دامی در مناطق زلزله‌زده مورد نیاز است که با 750 میلیارد ریال تسهیلات مصوب دولت، لازم است یک‌هزار و 250 میلیارد ریال دیگر نیز از محل صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه 50 میلیون ریال تسهیلات مصوب دولت تنها برای واحدهای دامی کوچک کافی است، تصریح کرد: برای واحدهای دامی بزرگتر نیز باید از محل‌های دیگر تأمین اعتبار کرد.

فرهنگی با بیان اینکه از وزارت جهاد کشاورزی برای تأسیس صندوق توسعه (ملی) کشاورزی در سه شهرستان زلزله‌زده درخواست صدور جواز کرده‌ایم، یادآور شد: امیدوارم این امر به واسطه شرایط حاد و فوق‌العاده منطقه هرچه زودتر عملی شود.

وی با بیان اینکه فروش احشام زلزله‌زدگان به نفع کشاورزان منطقه نیست، تأکید کرد: مطرح ساختن این‌گونه موارد نه‌تنها از بار مشکلات زلزله‌زدگان منطقه نمی‌کاهد، بلکه اسباب مهاجرت آنان به شهرها را فراهم می‌سازد./

A-910612-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید