Iranian Agriculture News Agency

سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است

بر اساس آمارها، در ایران یک‌هزار و ۳۰۰ گونه منحصر به فرد گیاهی وجود دارد اما از آنجا که این مهم چه به لحاظ درمانی و چه به لحاظ اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سهم ایران در تجارت جهانی گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است و این در حالی است که طبق آمار جهانی ۸۰ درصد مردم جهان در حال حاضر برای درمان، از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است
سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است

به گزارش خبرنگار ایانا، امروزه تخمین زده می‌شود که 75 هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد و تاکنون پنج‌هزار داروی گیاهی توسط صنایع دارویی جهان ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

آمریکا با دارا بودن 138 هزار گونه گیاهی ازجمله منابع غنی گیاهان در جهان است و این در حالی است که قاره آسیا دارای 123 هزار گونه گیاهی است و در بین کشورهای آسیایی بیشترین تعداد و تنوع گونه‌ها متعلق به کشورهای چین، اندونزی، هند، برمه، تایلند، مالزی و ایران است.

هرچند رتبه ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی در طول سال‌های 1365 تا 1384 همواره در میان 10 کشور نخست و در ارزش صادرات این محصولات در طی این سال‌ها جزء پنج کشور اول دنیا بوده است، اما در چند سال اخیر ضمن افت میزان تولید، حضور ایران در تجارت بین‌المللی این گیاهان قابل قبول نبوده و کشور ما این عرصه را به رقبای دیگر واگذار کرده است.

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به گرایش مجدد مردم به روش‌های درمانی ساده و طبیعی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی در مدیریت گیاهان دارویی کشور به‌منظور کاربرد روش‌های علمی و صحیح در کاشت، داشت، برداشت و بهره‌برداری صنعتی و اقتصادی از این گیاهان به‌منظور توسعه کشت، افزایش تولید، صادرات و فرآوری این محصولات تمهیدات لازم اندیشیده شود، زیرا توسعه کشت و تجارت گیاهان دارویی علاوه بر کسب درآمدی مطلوب برای کشاورزان و ارزآوری برای کشور، احراز جایگاه شایسته در بازار جهانی، باعث شکوفایی و توسعه پایدار کشور می‌شود.

سامان سادات با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از گیاهان دارویی در موارد مختلف همچون طب کنونی و سنتی کاربرد دارند، افزود: اگر چه در نیم قرن گذشته استفاده از داروهای شیمیایی و سنتزی به شدت رواج یافت ولی به سرعت آثار زیان‌بار آنها باعث گرایش مجدد به گیاهان دارویی شد و این نکته که توسل به گیاهان دارویی همواره در طول تاریخ یکی از روش‌های مؤثر درمان بوده است به‌خوبی روشن است و این در حالی است که رویکرد مردم طی سال‌های 75 به بعد برای استفاده از گیاهان دارویی بهبود یافته است.

وی با اشاره به فرآوری سخت داروهای گیاهی در گذشته تصریح کرد: تا چند دهه گذشته که داروهای گیاهی به شیوه نوین فرآوری نمی‌شد، هم به علت دارا بودن قدرت و زمان اثربخشی پایین و هم طعم بدی که داشتند باعث شد مردم از داروهای گیاهی فاصله بگیرند.

این کارشناس گیاهان دارویی استفاده از داروهای گیاهی در گذشته را یکی از دلایل عمر طولانی دانست و ادامه داد: با ادامه روند فاصله گرفتن مردم از گیاهان دارویی و گرایش آنان برای استفاده از داروهای شیمیایی، به مرور شاهد ظهور بیماری‌های عجیب و صعب‌العلاج بودیم.

سادات تأکید کرد: در ایران گیاهان دارویی متنوعی وجود دارد اما استفاده از آنها نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش پزشکان و انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم در این بخش است.

وی اظهار داشت: بسیاری از گیاهان دارویی که در اکثر شهرها و یا روستاها استفاده شده‌اند و نتایج قابل قبولی هم داشته‌اند با عدم استقبال شرکت‌های سرمایه‌گذاری مواجه می‌شوند و حتی از تولید داروهای گیاهی آنان نیز به‌دلیل عدم حمایت‌های لازم جلوگیری به عمل می‌آید.

بر اساس آمارها، در ایران یک‌هزار و ۳۰۰ گونه منحصر به فرد گیاهی وجود دارد اما از آنجا که این مهم چه به لحاظ درمانی و چه به لحاظ اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، سهم ایران در تجارت جهانی گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است و این در حالی است که طبق آمار جهانی ۸۰ درصد مردم جهان در حال حاضر برای درمان، از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا تحقیقات علمی وسیعی را در زمینه طب گیاهی انجام داده‌اند.

ایران پیشینه بسیار پرباری در زمینه استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها داشته و طب سنتی بیش از هزاران سال در ایران قدمت دارد.

تاریخ طب در کشور ما مربوط به دوره آریایی است و اوستا (۶۵۰۰ ق.م) اولین کتابی است که از گیاهان دارویی سخن گفته است که به نقل از اوستا اولین پزشک ایرانی تریته، پدر گرشاسب نام داشته و از کاربرد گیاهان دارویی و عصاره آنها مطلع بوده است و مقام اول در طب همانند مقام ایمهوتپ (۳۵۰۰ ق.م) در مصر باستان، انقلبیوس در یونان و آسکولانیوس در روم (سه رب النوع درمان) بوده است. قدیمی‌ترین گیاه دارویی در طول تاریخ "هوم" گیاه مقدس آیین زرتشت یاد شده است.

با توجه به اقلیم کشورمان بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین تولیدکنندگان این محصول مطرح شود، اما در حال حاضر میزان تولید گیاهان دارویی در کشور پایین است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید