Iranian Agriculture News Agency

مشاور انجمن صنایع شیر ایران در گفتگو با ایانا:

200 تومان از قیمت شیر خام، حبابی است

بخشی از افزایش قیمت در شیر خام، در حدود 200 تومان حبابی است و دلیل آن نیز تصمیم‌گیری غیرکارشناسانه دولت در جلوگیری از واردات شیر خشک، بوده است.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره میزان تولید شیر خام کشور با اعلام اینکه تولید شیر خام کشور در حدود هفت میلیون تن خواهد بود، گفت: بر خلاف اعلام مرکز آمار، کشور به شدت با کمبود شیر خام روبه‌رو است و به‌دلیل عدم تعادل قیمت عرضه و تقاضا، قیمت شیر خام به 1050 تومان افزایش پیدا کرده است.

حسین چمنی در پاسخ به اینکه آیا قیمت نهاده‌های دامی با کاهش روبه‌رو بوده، افزود: به فرض واقعیت این مطلب، واقعیت باید در عمل نیز تأثیر خود را بر قیمت شیر خام بگذارد که شاهد هستیم در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

علی‌رغم هزینه کردن دولت، قیمت نیز بالا می‌رود

وی با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت شیر خام خدماتی انجام گرفته و علوفه یارانه‌ای نیز وارد و توزیع شده، خاطرنشان کرد: تمام این برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل قیمت شیر خام بود اما در زمانی که با انجام شدن این فعالیت‌ها قیمت شیر خام همچنان با سرعت قبلی در حال افزایش است، مشکلات در این زمینه دو چندان شده است.

چمنی با بیان اینکه اکنون علی‌رغم هزینه کردن، قیمت نیز بالا می‌رود، ادامه داد: بخشی از این افزایش قیمت در شیر خام، در حدود 200 تومان حبابی است و دلیل آن نیز تصمیم‌گیری غیرکارشناسانه دولت در جلوگیری از واردات شیر خشک، بوده است.

وی در ادامه درباره وضعیت خانه شیر نیز تصریح کرد: در ماه‌های اخیر جای خالی مجموعه‌ای مانند خانه شیر بیشتر از گذشته حس شد چرا که این مجموعه می‌توانست به‌عنوان یک مرجع، آرامش را به بازار شیر خام و فرآورده‌های لبنی کشور بازگرداند.

مشاور انجمن صنایع شیر ایران با انتقاد از نبود خانه شیر و گرفتن تصمیمات جزیره‌ای در موقعیت‌های مختلف، یادآور شد: خانه شیر می‌توانست با ایجاد هماهنگی منافع همگان را در نظر بگیرد.

چمنی با بیان اینکه اکنون همه طرف‌های درگیر در بحث شیرخام اعم از دامداران، مردم و دولت از شرایط کنونی ناراضی هستند، تأکید کرد: این عدم رضایت بدان معناست که نبود تشکلی مانند خانه شیر در کشور کاملاً احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که تصمیمات جزیره‌ای است، نه امکان برنامه‌ریزی در درازمدت وجود دارد و نه هزینه‌های انجام شده به نقطه تأثیر می‌رسد.

لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر درباره لایحه خانه شیر

مشاور انجمن صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه اکنون لایحه خانه شیر در کمیسیون کشاورزی مجلس است، همچنین گفت: لازم است که نمایندگان این لایحه را بر روی میز آورده و در صحن مجلس مطرح کنند و در مورد آن سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند.

چمنی با بیان اینکه خانه شیر به‌عنوان یک تشکیلات می‌تواند همه طرف‌های درگیر در بحث شیر را دور هم جمع کند تا بر اساس منطق اقتصادی تصمیم‌گیری شود، افزود: دولت به نمایندگی از مردم و تشکل‌ها هم از طرف خصوصی‌ها، در مجموعه‌ای مانند خانه شیر می‌توانند تصمیمات منطقی در برابر مشکلات این بخش اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند فرانسه، سال‌ها است که همواره خانه شیر فرانسه چنین نقشی را در بحران‌ها بازی می‌کند که در آنجا شاهد تنش‌های بسیار کمتری هستیم.

خانه شیر ما از موضع انفعال به موضع فعال می‌آورد

فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه وجود چنین تشکلی ما را از موضع انفعال به موضع فعال بیاورد، ادامه داد: خانه شیر یک نوع دموکراسی اقتصادی و قبول رقابت سالم و حرکت منطقی را می‌خواهد، اما از هرجا که آغاز شود، می‌تواند جلوی ضرر را بگیرد و هرچه دیرتر شروع شود خانه شیر دیرتر به بلوغ می‌رسد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید