Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب:

درخواست توقف صادرات مواد اولیه چوب و کشت صنوبر در منابع مخروبه

به جای صادرات مواد اولیه چوب باید صادرات چوب فرآوری شده و تبدیلی در دستور کار قرار گیرد.

درخواست توقف صادرات مواد اولیه چوب و کشت صنوبر در منابع مخروبه
درخواست توقف صادرات مواد اولیه چوب و کشت صنوبر در منابع مخروبه

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اشاره به بالا رفتن ارزش افزوده چوب فرآوری شده نسبت به نوع خام آن گفت: به هر میزان برای فرآوری چوب زمان بیشتری صرف شود به همان میزان هم شاهد محصولی با ارزش افزوده بیشتر خواهیم بود.

عبدالعظیم آقاجانی افزود: باید جلوی صادرات چوب فرآوری‌نشده گرفته شود زیرا این چوب خام در صنایع چوب داخلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موافق صادرات مواد اولیه چوب نیستم، خاطرنشان کرد: صادرات مواد اولیه چوبی بیانگر این موضوع است که بخش فرآوری قادر به مدیریت نیست و در واقع نشان از ضعف و ناکارآمدی بخشی از صنعت چوب کشور است.

آقاجانی مقابله با صادرات مواد اولیه چوب را نیازمند توجه ویژه تمامی دستگاه‌ها و مسئولان دانست و ادامه داد: دولت به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار باید با صادرات مواد اولیه مقابله کند زیرا این کار بسیار ضدارزشی است و علاوه بر اینکه بیانگر ضعف در داخل است عواید و منافع بسیاری را عاید خریداران می‌کند که تمامی اینها می‌تواند با مدیریتی صحیح و کارآمد نصیب صنعت چوب داخلی شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل صنعت چوب در حال حاضر کمبود زمین زراعی مناسب است، تصریح کرد: اگر منابع مخروبه با قابلیت کشت درخت صنوبر را که از زودبازده‌ترین روش‌ها برای تولید چوب است، به این کار اختصاص دهیم و از مجموع 100 هزار هکتاری که اگر برای کشت صنوبر در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده شود، 20 تا 25 مترمکعب از هر هکتار چوب تولید شود در واقع سالانه به تولید حدود دو میلیون مترمکعب چوب دست می‌یابیم که در صورت تحقق این روند نیاز چوب کشور تأمین می‌شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع چوب رونق بخش صنعت چوب را همگام با ایجاد اشتغال و فرصت شغلی عنوان کرد و یادآور شد: با بالا رفتن تولید ملی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی نیز افزایش می‌یابد که در همین راستا رفاه عمومی نیز دچار تحول خواهد شد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910613-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید