Iranian Agriculture News Agency

جشنواره لیلاخ، کردستان را رابط فرهنگی با سایر استان‌ها می‌کند

برگزاری جشنواره لیلاخ با هدف طرح دغدغه‌های بخش کشاورزی

جشنواره لیلاخ دریچه‌ای برای معرفی دغدغه کشاورزی ایران معرفی شده به‌گونه‌ای که هدف از برگزاری این جشنواره قرار دادن کردستان به‌عنوان رابط فرهنگی با سایر استان‌های کشور است.

نماینده شورای اسلامی استان کردستان در شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به معضلات و تنگناهای کشاورزی ایران، گفت: این جشنواره ملی دهه اول اردیبهشت‌ماه سال 92 برگزار می‌شود.

قادر مرزی افزود: فراخوان این جشنواره کشوری از نیمه آخر شهریورماه جاری برای علاقمندان و هنرمندان سراسر کشور اعلام خواهد شد.

وی روش برگزاری این جشنواره را روشی شورایی و جهادی توصیف کرد و ادامه داد: اسلوب ما برای برگزاری این جشنواره روشی جهادگونه است، که در کمترین زمان بهترین شیوه برگزاری را داشته باشیم.

مرزی خاطرنشان کرد: این جشنواره با همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی استان کردستان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به معضلات و تنگناهای کشاورزی در دشت لیلاخ و قروه تصریح کرد: در این جشنواره انواع راهکارهای رفع معضلات بخش کشاورزی لیلاخ و سایر مناطق ایران توسط صاحب‌نظران و کارشناسان امر بررسی می‌شود.

نماینده شورای اسلامی استان کردستان با اشاره به موانعی که سر راه تولید بیشتر محصولات کشاورزی لیلاخ است، یادآور شد: با توجه به شعار سال که ابتکار مقام معظم رهبری است، در آینده کشاورزی این منطقه، اقتصاد کردستان و کشور را متحول خواهد کرد.

مرزی لیلاخ را معرف استان در بعدهای مختلف، ازجمله کشاورزی دانست و تأکید کرد: جلسات هم‌اندیشی همراه صاحب‌نظران و اساتید در این زمینه می‌تواند کشاورزی منطقه را دچار تحول شگرفی کند.

وی با دعوت از هنرمندان و فیلم‌سازان برای حضور در این جشنواره اظهار داشت: این اقشار می‌توانند با ابتکار و خلاقیت خود در ضمن تهیه فیلم و مستندهای خود، ما را در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره یاری دهند.

دبیر جشنواره لیلاخ با تأکید بر اینکه این جشنواره به‌صورت کشوری برگزار می‌شود، گفت: طی ابلاغیه‌ای از طریق کمسیون فرهنگی شورای عالی استان‌ها، نماینده استان‌های شرکت‌کننده در این جشنواره موظفند، توانمندی و معضلات بخش کشاورزی خود را مطرح کنند.

مرزی در ادامه افزود: جذب و دعوت مسئولان صدا و سیمای کشور، جهت شناسایی این نقطه از کشور برای ساخت مستنداتی در ارتباط با کشاورزی منطقه و معرفی آن به مردم از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

کشت زعفران در غرب کشور

وی با باتوجه به اینکه محصول زعفران از محصولات اختصاصی مرتبط با اقلیم شرق کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به پتانسیل و استعداد بالای خاک این منطقه، این محصول در روستای صادق آباد از توابع لیلاخ کشت می‌شود.

مرزی منطقه کردستان و به‌ویژه ظرفیت کشاورزی لیلاخ را نسبت به حکومت اقلیم کردستان مقایسه کرد و ادامه داد: شناسایی این نقطه از کشور در زمینه کشاورزی می‌تواند دریچه باز صادراتی را به روی کشور بگشاید.

وی با اشاره به اینکه دشت لیلاخ سردسیر است و دارای محصولات سیب‌زمینی، یونجه و گندم است، تصریح کرد: این دشت از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است.

عضو شورای اسلامی استان کردستان یادآور شد: این مهم می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی فرهنگی بین استان کردستان و شرق کشور باشد.

قادری با توجه به اینکه جشنواره در پنج بخش برگزار می‌شود، تأکید کرد: این جشنواره در بخش‌های فیلم داستانی، فیلم مستند، انیمشین، آموزشی و فیلمنامه حمایت از تولید برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: به نفرات اول تا سوم هر بخش جوایزی اهدا خواهد شد که برندگان پس از رأی کمیته دوران انتخاب می‌شوند./

خبرنگار: مژگان وفایی

P-910613-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید