Iranian Agriculture News Agency

ابراز نگرانی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها از نابودی مادر گیاه‌شناسی ایران

باغ گیاه‌شناسی ایران با قدمتی بیش از 40 سال و مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای که دارای بیش از سه‌هزار گونه گیاهی مناطق داخلی کشور و سایر نقاط دنیا است و جزو 10 باغ گیاه‌شناسی بزرگ جهان به‌شمار می‌رود، به‌دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی با خطر نابودی روبه‌رو است.

ابراز نگرانی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها از نابودی مادر گیاه‌شناسی ایران
ابراز نگرانی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها از نابودی مادر گیاه‌شناسی ایران

ندوشن رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: شهرک‌سازی و ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران طی چند سال اخیر و برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف برای تأمین آب مورد نیاز این شهرک‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

احمد میرزایی با تأکید بر نابودی و خشک شدن آب‌های زیرزمینی با برداشت و بهره‌وری بی‌رویه افزود: به‌دلیل برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف باغ که برای تأمین منابع آب از آنها استفاده می‌شد، ظرف سال گذشته سه چاه آب را از دست دادیم و اکنون در نوبت حفر چاه قرار داریم.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی ازجمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها دارد، تصریح کرد: اگر این روند افت سطح آب‌های زیرزمینی به همین میزان ادامه داشته باشد در چند سال آینده از چاه‌ها به جای آب شیرین و قابل استفاده آب شور برداشت خواهیم کرد که بر این اساس ظرف چند سال آینده نه‌تنها باغ گیاه‌شناسی بلکه مزرعه دانشکده کشاورزی مدرس هم که از اراضی اطراف این باغ است، نابود می‌شود.

گفتنی است، عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1347 با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر آغاز شد که در حال حاضر مساحت آن حدود 145 هکتار است و سال گذشته پیش از 42 سال بازدید از این موزه باغ‌شناسی برای عموم آزاد شده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910615-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید