Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران:

دستگاه مکانیزه جداساز زعفران به‌علت کمبود بودجه وارد نمی‌شود/ سازمان توسعه تجارت توپ را به زمین وزارت جهاد انداخت

در حالی که طرح مکانیزه کردن جداسازی، بسته‌بندی و سورت زعفران به سازمان توسعه تجارت داده شده، این سازمان به‌علت کمبود بودجه متولی وارد کردن دستگاه جداسازی زعفران را وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرساله صادرکنندگان زعفران برای بررسی آزمایشگاهی زعفران‌ها و همچنین بسته‌بندی آنها به‌منظور پاک کردن زعفران از مو و پرز مبالغ هنگفتی می‌‌پردازند که دلیل آن برداشت سنتی و جداسازی و سورت سنتی و دستی زعفران است.

غلامرضا میری افزود: کشاورزان به‌منظور جدا کردن کلاله زعفران از گل، گلبرگ‌های تولیدی خود را به روستاییان داده و آنها با قرار دادن گل‌ها روی سطحی مسطح اقدام به جداسازی کلاله از گلبرگ‌ها می‌کنند که امکان وجود پرز و مو نیز به‌شکل طبیعی در جداسازی دستی وجود دارد. این در حالی است که بهره‌وری در اینچنین سورتی نیز به مراتب بیشتر از سورت مکانیزه آن است.

وی خاطرنشان کرد: فروردین‌ماه سال جاری طرح وارد کردن دستگاه جداسازی و بسته‌بندی زعفران بدون دخالت دست به سازمان توسعه تجارت داده شد که این سازمان به‌علت نداشتن بودجه، متولی واردات را جهاد کشاورزی استان معرفی کرده است.

اماراتی‌ها زعفران را به بهانه وجود مو نمی‌خرند

فعال بخش خصوصی ادامه داد: در زمان حاضر تاجران اماراتی به‌علت وجود تار مو در زعفران‌های ایرانی از خرید آن سربازمی‌زنند. این در حالی است که ایران به‌علت داشتن زعفران با کیفیت برتر و تولید زیاد انحصار تولید را در اختیار دارد.

میری تصریح کرد: زعفران جزو محصولات استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالا در کشور است که باید توسط دولت حمایت شود، لذا سفارش دستگاه‌های جداساز و مکانیزه زعفران توسط بخش خصوصی با سرمایه‌های اندک امکان‌پذیر نیست و دولت باید برای سفارش چنین دستگاهی به میدان بیاید.

افزایش 15 درصدی زعفران

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان زعفران یادآور شد: زعفران نیز به تبع سایر محصولات کشاورزی به‌علت ریسک بالای نگهداری دارای نوسان قیمت است و از آنجایی که این محصول نسبت به سایر محصولات کشاورزی امکان نگهداری ساده‌تری دارد، تاجران باید آن را از کشاورز به‌صورت خرد خریداری کنند.

وی تأکید کرد: به‌صورت طبیعی با ورود تاجران برای خرید به روستاهای تولید زعفران، قیمت زعفران شدت یافته و پس از آن فروکش می‌کند.

میری با اشاره به قیمت زعفران در بازارهای داخلی اظهار داشت: در زمان حاضر هر کیلوگرم قیمت زعفران بین یک میلیون و 750 تا یک میلیون و 850 هزار تومان به فروش می‌رسد./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910615-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید