Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار:

مرغداری های تخم‌گذار 350 میلیارد تومان خسارت دیدند/ برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ هنوز اقدامی نشده است

صنعت‌گران مرغداری‌های تخم‌گذار از ابتدای سال جاری تاکنون 350 میلیارد تومان خسارت شناسایی کردند.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار درباره آخرین وضعیت تولید و فروش تخم‌مرغ در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: از ابتدای سال تا 10 شهریورماه حدود 350 میلیارد تومان به این صنعت خسارت وارد شده است.

دکتر فرزاد طلاکش درباره راهکار جبران این خسارت افزود: در صورتی که قرار باشد این خسارت جبران شود، مرغدار باید تا پایان سال تخم‌مرغ را شانه‌ای 9 هزار تومان به‌فروش برساند که در این حالت نیز بخشی از این زیان جبران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت بودجه‌ای برای جبران زیان مرغداران در نظر نگرفته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت برآوردی تخم‌مرغ کیلویی سه‌هزار و 100 تومان است که تا رسیدن این محصول به دست مصرف‌کننده 23 درصد هم افزایش نرخ خواهد داشت و به کیلیویی سه‌هزار و 813 تومان می‌رسد.

طلاکش ادامه داد: بر اساس این محاسبه قیمت یک شانه تخم‌مرغ برای آنکه مرغدار زیان ندهد، باید هفت‌هزار و 626 تومان باشد و در این صورت 10 درصد سود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مرغدار بخواهد از امروز زیان ماه‌های گذشته را جبران کند باید به نرخ بالا، 30 درصد بیفزاید که بازار مصرف ظرفیت این افزایش نرخ را ندارد.

دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار با پیش‌بینی افزایش نرخ تخم‌مرغ از اواسط شهریورماه یادآرو شد: با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس این افزایش قیمت به‌دلیل افزایش تقاضای کارخانه‌های صنعتی، رخ می‌دهد اما ادامه‌دار نخواهد بود.

طلاکش تأکید کرد: شاید در یک ماهه اواخر شهریور تا اواخر مهرماه که بازار مصرف با افزایش تقاضای صنعتی مواجه خواهد شد، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به 9 هزار تومان نیز برسد، اما به‌طور قطع این شرایط ادامه‌دار نخواهد بود و همان یک ماه است. زیرا مردم عادی مصرف بیشتر از اندازه همیشه ندارند و افزایش تقاضا در این یک ماه برای کارخانه‌ها کاملاً موقتی است.

وی با اشاره به مکاتبات اتحادیه مرغداران تخم‌گذار با معاون اول رئیس جمهور و وزارات بازرگانی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت تخم‌مرغ در این یک ماه اظهار داشت: اما این مکاتبات بدون پاسخ ماند و در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت صنعتف معدن و تجارت هیچ ذخیره تخم‌مرغی ندارند.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ایانا درباره افزایش قیمت فعلی تخم‌مرغ در بازار وقبل از رسیدن به فصل افزایش مصرف و تقاضا گفت: نظام قیمت‌گذاری در این صنعت با مشکل بنیادی مواجه است.

طلاکش همچنین افزود: مرغدار هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری تخم‌مرغ ندارد و قیمت توسط بنکدار و واسطه‌ها تعیین می‌شود که گاهی از موقعیت سوءاستفاده کرده و اقدام به بحرانی شدن بازار می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد در صورتی که مشکل قیمت‌گذاری برطرف شده و دست دلالان و واسطه‌گران از این بازار کوتاه شود می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد./

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910617-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید