Iranian Agriculture News Agency

مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان:

پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه ریزگردها حمایت مالی نمی‌شود

تاکنون هیچ پروژه تحقیقاتی در زمینه برآورد خسارت پدیده ریزرگردها در حوزه دامی و کشاورزی استان خوزستان انجام نشده است.

مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان با اعلام این مطلب در گفتگو خبرنگار ایانا گفت: در مورد بررسی میزان خسارت به محصولات دامی و زراعی از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان طرح مقدماتی پژوهشی انجام شده است. اما به‌علت نبود حمایت‌های مالی پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه متوقف شده است. این در حالی است که بودجه ویژه‌ای 800 میلیارد تومانی سال 90 در سال 91 به کلی حذف شده است و به‌نظر می‌رسد نبود پروژه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های پیشگیرانه آسیب‌های جدی بر پیکره کشاورزی و دامداری کشور وارد کند.

یداله خواجه‌زاده در پاسخ به منشأ این ریزگردها افزود: برآورد دقیقی از میزان منشأ داخلی یا خارجی بودن ریزگردها به‌علت نبود تحقیقات منسجم وجود ندارد.

وی با ناکارامد دانستن شیوه بررسی ارزیابی خسارت به شیوه شبیه‌سازی خاطرنشان کرد: با توجه به بار میکروبی متناوب آلاینده‌های موجود در سرزمین عراق با خوزستان استفاده از سیستم شبیه‌سازی در ارزیابی دقیق خسارت از طریق گرد و غبارهای شبیه‌سازی شده امکان ندارد.

خواجه‌زاده با اشاره به چالش‌های کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: هجوم شن‌های روان و روند رو به گسترش بیابان را تشدید کرده است خوزستان با داشتن 280 هزار هکتار کانون فرسایش بادی، در کشور رتبه هفتم بیابان‌زایی را دارا است.

این مقام مسئول با اشاره به ارسال پروژه‌های تحقیقاتی به استانداری استان از سال 89 تصریح کرد: تاکنون به هیچ مورد پژوهشی پاسخ مثبت داده نشده است. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان متولی بررسی و ارزیابی خسارت در سیستم زراعی و دامی به‌شمار می‌رود./

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

V-910617-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید