Iranian Agriculture News Agency

اراک میزبان سومین همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی

سومین همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران 25 و 26 شهریورماه با حضور مسئولان حوزه محیط زیست و جنگل‌ها در اراک برگزار می‌شود.

دبیر همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اشاره بر اهمیت بیابان‌زدایی در ایران گفت: با توجه بر خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها، افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی و اهمیت تالاب‌های کویری به علت نقش مؤثر آن‌ها در بهبود اکوسیستم و مقابله با ریزگردها برگزاری همایش‌ها و نشست‌های کارشناسان و مسئولان در این زمینه ضروری است.

نورالله عبدی افزود: کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت مناطق بیابانی و تالاب‌های کویری، پتانسیل‌ها و کارکردهای مناطق بیابانی و تالاب‌های کویری، تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی بیابان‌ها و تالاب‌های کویری، کشاورزی و باغبانی در مناطق خشک و بیابانی، نانوتکنولوژی، انرژی‌های نو و پاک، روش‌های استحصال آب و آبخیزداری و سیستم‌های آبیاری در مناطق خشک، فرسایش بادی و کنترل آن و راه‌های مقالبه با ریزگردها ازجمله موضوعات مورد بحث و بررسی در این همایش است.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 100 مقاله برای شرکت در این همایش ارسال شده‌اند، تصریح کرد: از مجموع مقالات ارسالی 800 مقاله پذیرفته شده است که 50 مقاله در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد.

دبیر سومین همایش ملی مقابله با بیابان‌زایی و توسعه پایدار تالاب‌های کویری ایران با اشاره بر اینکه این همایش از سوی دانشگاه آزاد اراک برگزار می‌شود، خاطر‌نشان کرد: روش‌های طبقه‌بندی شدت بیابان‌زایی، اصلاح خاک‌های شور و قلیا، کاربرد آب‌های شور و نامتعارف، اقلیم و منابع آب در مناطق خشک و بیابانی، زراعت و اصلاح نباتات، مرتعداری، آمایش سرزمین، معدن‌کاوی، مدیریت تالاب‌های کویری، ترسیب کربن، سوپرجاذب‌ها، دامداری و دامپروری در مناطق خشک و بیابانی، ژنتیک و تغذیه دام و ارزش غذایی گیاهان، آفات و بیماری‌های گیاهی،حشره‌شناسی و تنوع جانوری و گیاهان دارویی و صنعتی از دیگر مباحث این همایش است.

عبدی اظهار داشت: با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده در این همایش با قاطعیت می‌توان گفت که این همایش یکی از نشست‌هایی است که با حضور اکثریت کارشناسان و مسئولان محیط زیست که با موضوع تالاب و بیابان‌زدایی در ارتباط هستند، برگزار شده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910618-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید