Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل اداره محیط زیست کردستان؛

آغاز سرشماری گونه‌های حیات وحش کردستان

تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی و بی‌رویه، خشکسالی و نداشتن منابع آبی مناسب و کافی از مهمترین عوامل تهدیدکننده پستانداران وحشی در استان کردستان محسوب می‌شود.

آغاز سرشماری گونه‌های حیات وحش کردستان
آغاز سرشماری گونه‌های حیات وحش کردستان

مدیرکل اداره محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: افزایش تعداد مأموران اجرایی، افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی در مناطق تحت مدیریت و ترمیم نقاطی از زیستگاه‌های آسیب‌دیده از اقداماتی است که برای حفاظت بیشتر از حیات وحش کردستان در دست اقدام است.

استان کردستان دارای پنج منطقه تحت مدیریت است که شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 31 هزار هکتار، منطقه بدرو پریشان قروه با 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت‌شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار، منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار است.

همچنین پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه‌هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو که زیستگاه پرنده نادر "میش مرغ"» با وسعت 24 هزار هکتار بوده که این استان را یکی از منحصر به فردترین نقاط کشور در تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

آغاز سرشماری گونه‌های حیات وحش در کردستان

ناصح قادری افزود: این سرشماری در مناطق حفاظت شده بیجار با وسعت 31 هزار و منطقه حفاظت شده قروه با 43 هزار هکتار وسعت، عبدالرزاق سقز با 39 هزار هکتار و منطقه کوسالان و شاهو در شهرستان‌های مریوان و سروآباد با 57 هزار هکتار وسعت توسط 25 نفر از پرسنل اجرایی در قالب 12 تیم انجام می‌شود که گونه‌های شاخص ازجمله قوچ و میش ارمنی، کل و بز، گراز، کفتار و گرگ مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه این سرشماری با استفاده از روش مستقیم و بهره‌گیری از تجهیزاتی چون GPS، دوربین چشمی، دوربین تله‌ای و تلسکوپ انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از این کار دستیابی به میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آنها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌ها، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران در هریک از مناطق تحت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه روش‌های بهبود مدیریت با توجه به نتایج به‌دست‌آمده است.

10 واحد صنعتی آلاینده در کردستان پلمپ می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: به‌دلیل عدم رعایت مقررات زیست محیطی، آلودگی شدید و تهدید علیه بهداشت عمومی و نیز عدم توجه به اخطاریه‌ها و توصیه‌های کتبی جهت رفع آلودگی واحدهای آلاینده، از ابتدای سال تا کنون دستور پلمپ و جلوگیری از فعالیت 10 واحد صنعتی داده شده است.

قادری تصریح کرد: نداشتن مجوزهای زیست محیطی قانونی جهت فعالیت، وارد کردن آلاینده‌های خطرناک به محیط زیست و عدم توجه به اخطار رفع آلودگی از مهمترین دلایل دستور تعطیلی این واحدها بوده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان دیواندره پنج واحد آلاینده شامل کارخانه آسفالت شهرداری و پی گستران شمال غرب، کشتارگاه شهرداری و پنیرسازی یاراحمدی و سپهریان، در سقز سه واحد شامل کارخانه آسفالت بیس راه و روژهه‌لات و طرح ساخت و سازه و در سنندج دو واحد صنعتی آلاینده شامل کارخانه آسفالت توحیدی‌نژاد و دانه‌بندی شن و ماسه عباس‌آباد از سوی این اداره کل دستور تعطیلی فعالیت آنها صادر شده است.

قادری با اشاره به اینکه در این مدت به 21 واحد صنعتی دیگر نیز اخطاریه زیست محیطی مبنی بر اصلاح فرآیند تولید و رفع آلودگی صادر شده است، تأکید کرد: در صورت عدم تمکین به قوانین زیست محیطی و رفع آلودگی پرونده واحدهای مذکور نیز به دادگاه ارجاع خواهد شد.

وی یادآور شد: امسال این اداره کل با جدیدت بیشتری به‌دنبال رفع یا کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اقدام کرده است که می‌توان پایش مستمر و آنلاین صنایع استان، ارائه مشاوره به صاحبان صنایع، ارائه مشوق‌های قانونی به واحدهای صنعتی و خدماتی و آموزش‌های زیست محیطی اشاره کرد./

خبرنگار: مژگان وفایی

V-910618-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید