Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن خرما در گفتگو با ایانا:

تنها از 1.5 درصد پتانسیل تولید خرما در کشور استفاده می‌شود

خرما تا 70 میلیون تن در ایران قابل کشت و برداشت است در صورتی که تولید داخلی ما اکنون در بهترین وضعیت یک میلیون تن است.

دبیر انجمن خرما در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره وضعیت برداشت خرما در کشور، گفت: برداشت خرما در منطقه بلوچستان از حدود یک ماه پیش آغاز شد و در ادامه در منطقه کرمان شروع و اکنون نیز در مناطق بوشهر و خوزستان در حال آغاز است.

سیدعلی‌اصغر موسوی با بیان اینکه برداشت خرما تا 15 مهرماه ادامه خواهد داشت، درباره میزان تولید خرما افزود: پیش بینی می شود امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش تولید باشد و میزان تولید به یک میلیون تن برسد.

گرد و خاک‌های عامل افت کیفیت خرمای خوزستان و بوشهر

وی در مورد کیفیت خرما در مناطق مختلف، با اشاره به اینکه خرمای امسال مناطق بوشهر و خوزستان در سطح پایین‌تری است، خاطرنشان کرد: در این مناطق به‌دلیل ورود گرد و خاک‌ها، آلودگی‌ها بیشتر بوده لذا سطح کیفیت خرما پایین‌تر است و در سایر نقاط به‌ویژه در مناطقه کرمان، کم‌آبی به‌عنوان گرفتاری همیشگی کشاورزان، مقداری بر روی کیفیت خرما تأثیر گذاشته است.

موسوی ادامه داد: در کل از آنجایی که در ایران 400 نوع خرما تولید می‌شود، صحبت در مورد کیفیت خرما مقداری مشکل بوده چراکه هر محصول کاربری خاص خود را دارد.

وی در مود قیمت خرما نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان به جلوتر از پیک برداشت افتاد، این برداشت‌ها اثری بر روی قیمت نگذاشته چرا که اکنون بازار مصرف خرما در حداقل ممکن قرار دارد و هرچه برداشت می‌شود باید برای ماه رمضان سال آینده ذخیره‌سازی شود.

موسوی یادآور شد: البته نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت خرما تأثیرگذار بوده و از سوی دیگر این نوسان، قیمت دلاری صادرات خرما را افزایش نداد بلکه قیمت ریالی آن را افزایش داد.

بهره‌گیری از تنها 1.5 درصد پتانسیل تولید خرما در کشور

دبیر انجمن خرما با بیان اینکه خرما از تنها محصولاتی است که امکان کشت و برداشت آن در همه کشورهای دنیا وجو ندارد، تأکید کرد: خرما، محصولی است که کشت آن تنها از خطوط پاکستان تا شمال آفریقا امکان‌پذیر بوده و کشور ما یکی از بیشتری پهناهای کشت خرما در دنیا را دارد.

وی اظهار داشت: بررسی میدانی نشان می‌دهد که این کالا تا 70 میلیون تن در ایران قابل کشت و برداشت است در صورتی که تولید داخلی ما اکنون در بهترین وضعیت یک میلیون تن است.

توقف ارائه تسهیلات دولتی به واحدهای صنعتی؟

موسوی با اشاره به اینکه این موضوع یکی از مزیت‌های بزرگ ایران است و باید روی آن بیشتر فعالیت شود، گفت: دولت برای این بخش، 200 میلیارد تومان بودجه سالانه تصویب کرده اما اکنون به مدت دو سال است که این منابع در اختیار واحدهای صنعتی قرار نمی گیرد و همین موضوع باعث افت صادرات و افت قیمت خرما شده است.

مشکلات بخش خرما همچنان پابرجاست

دبیر انجمن خرما در پایان خاطرنشان کرد: بهبود صادرات خرما و مقداری تکان خوردن بازار در سال گذشته به‌دلیل تغییر ناگهانی ارز بوده لذا مشکلات همچنان پابرجاست و می‌تواند برای تولید خطرآفرین باشد./

خبرنگار: رضا مروتی

N-910618-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید