Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران اعلام کرد:

افزایش تولید میوه 25 درصد بیشتر از مصرف سرانه

سال جاری، سالی بسیار پربار و پرمحصول بود و شرایط اقلیمی مناسب باعث تولید بالایی در محصولات دانه‌دار و هسته‌دار شد.

افزایش تولید میوه 25 درصد بیشتر از مصرف سرانه
افزایش تولید میوه 25 درصد بیشتر از مصرف سرانه

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید میوه با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز گفت: تولید محصولات دانه‌دار و هسته‌دار به فراوانی بوده است که باعث کاهش قیمت این محصول به نفع مصرف‌کننده شده است.

مجتبی شادلویی با اشاره به اینکه در شرایط ایده‌آل سال جاری تولید برحسب سرانه مصرف بیشتر شده است، افزود: حدود 25 درصد افزایش تولید نسبت به سرانه‌ای که استاندارها مشخص کرده‌اند، امسال ثبت شده است.

وی با اشاره به 40 درصد افزایش تولید ادامه داد: برای این افزایش تولید باید برنامه‌های صادراتی مدون شود.

شادلویی تصریح کرد: در صورتی که تمهیداتی برای این افزایش تولید نداشته و فقط کاهش قیمت بازار داخلی اتفاق بیفتد باعث تکرار تجربه سال‌های گذشته در محصولاتی مثل پیاز و سیب‌زمینی خواهد شد که با عدم تمایل در کاهش این محصولات در سال‌های بعد، بازار آن با بحران مواجه شد.

وی به مسئولان این حوزه تأکید کرد که با مدیریت بازار از ایجاد هرگونه بحران جلوگیری کنند.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران، حجم تولید امسال به قدری بالا بوده است که قیمت‌ها در حد نرخ‌های حراج است و این در شرایطی است که هزینه بسته‌بندی، حمل و نقل و واسطه‌گری به قیمت تمام شده افزوده می‌شود و یک‌چهارم قیمتی که میوه به فروش می‌رسد، به دست تولیدکننده می‌رسد.

شادلویی با اشاره به وفور محصولات جالیزی با قیمت‌های بسیار پایین یادآور شد: برای هرکیلو از این محصولات حدود 100 تومان به جیب تولید‌کننده می‌رود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب ایجاد شده در تولید اظهار داشت: ملاک بازار برای قیمت‌گذاری عرضه و تقاضا است و در حال حاضر عرضه افزایش یافته است.

شادلویی با اشاره به اینکه در اوایل فصل بهار میوه‌های نوبرانه با افزایش قیمت مواجه بودند، گفت: همان زمان نیز اعلام شد که این افزایش موقتی است.

وی در ادامه افزود: تولید محصولات دانه‌دار و هسته‌دار در شرایط فعلی خوب است و از مهرماه نیز برداشت وسیع سیب آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سال بسیار خوبی برای تولید با توجه به شرایط اقلیمی مناسب را کشاورزان تجربه کردند، خاطرنشان کرد: مرکبات، پسته و سایر محصولات از شرایط تولید خوبی برخوردارند و پیش‌بینی می‌شود تولید میوه به حدود 20 میلیئون تن برسد که جلوتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده است./

نام خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910624-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید