Iranian Agriculture News Agency

کاهش 60 درصدی تولید زیتون/ 50 هزار تن زیتون راهی بازار می‌شود

رئیس شورای ملی زیتون گفت: با وجود زیان باغداران تلاش می‌شود سهم تولید داخلی در تأمین نیاز کشور به زیتون حفظ شده و هزینه‌های صورت گرفته برای افزایش سرانه مصرف داخلی هدر نرود.

رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: امسال به‌دلیل عدم سال‌آوری درختان زیتون، برداشت محصول نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داشت. این موضوع به علاوه عدم باردهی اقتصادی باغ‌های زیتون، ضرر و زیان باغداران را رقم زده است، به‌طوری‌که افزایش قیمت دوهزار و 500 تومانی هر کیلوگرم میوه زیتون در بازار، نیز نتوانست جلوی زیان تولیدکنندگان را بگیرد.

احمد بلندنظر با ابراز نگرانی نسبت به کاهش سرانه مصرف زیتون در کشور، افزود: به‌رغم مشکلات زیتون‌کاران در سال جاری، تلاش می‌کنیم میزان محصول ارائه شده به بازار کمتر از 50 هزار تن نباشد.

وی سهم صنایع روغن‌کشی از میوه زیتون تولید داخلی در سال پیش رو را 10 هزار تن دانست و خاطرنشان کرد: امسال 45 هزار تن از محصول داخلی را برای فرآوری به‌صورت کنسروی و 10 هزار تن آن را برای استحصال روغن زیتون به صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی ارسال می‌شود.

رئیس شورای ملی زیتون همچنین به آغاز برداشت رقم کنسروی میوه زیتون در جنوب کشور اشاره کرد و ادامه داد: همزمان با این رویداد باغداران شمال کشور نیز شروع به برداشت رقم ماری کرده و برداشت گونه کنسروی زرد و روغنی دو هفته دیگر انجام می‌شود.

بلندنظر در پایان به ضرورت اقتصادی کردن کشت زیتون در کشور و اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه نرخ‌گذاری این محصول، برای رشد ضریب بهره‌وری باغداری زیتون و افزایش امنیت غذایی و تندرستی هموطنان و کاهش هزینه‌های درمانی نیز تأکید کرد./

خبرنگار: مریم شکرانی

N-910627-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید