Iranian Agriculture News Agency

تا پایان برنامه پنجم توسعه؛

هشت میلیون هکتار به اراضی حفاظت شده کشور افزوده می‌شود

در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است که تا پایان این برنامه در حدود هشت میلیون هکتار به اراضی حفاظت شده توسط طرح‌های آبخیزداری افزوده شود.

معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: با نگاهی به جغرافیایی ایران درمی‌یابیم که حدود 135 میلیون هکتار از 165 میلیون هکتار مساحت کشور، در عرصه منابع طبیعی اعم از جنگل، مرتع، بیابان و... قرار دارد.

حسین علیزاده افزود: از 135 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی، حدود 125 میلیون هکتار در حوزه آبخیزداری قرار دارد که این آمار و اطلاعات، گویای اهمیت بکارگیری دانش آبخیزداری و لزوم توجه بیشتر به این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش و همت مسئولان و همکاری وتعامل مثبت مردم، طی سال‌های بهره‌مندی کشور از دانش آبخیزداری، 25 میلیون هکتار از از راضی کشور بنا بر اهداف علم آبخیز داری، حفاظت شده است.

لزوم بهره‌برداری صحیح و ایجاد تعادل بین بهره‌برداری و توان اکولوژیکی

این مقام مسئول ادامه داد: دانش آبخیزداری شامل چهار هدف عمده و اساسی حفاظت خاک، کنترل رسوب، کنترل سیل و مبارزه با خشکسالی یا تقویت آبخوان‌ها است که با تحقق این اهداف می‌توان به بهره‌برداری صحیح و ایجاد تعادل بین بهره‌برداری و توان اکولوژیکی منطقه دست یافت.

علیزاده تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های بسیار مهم در حوزه آبخیزداری، فرهنگ‌سازی در جهت شناخت و بکارگیری فعالیت‌های آبخیزداری است که این مهم می‌تواند در کنار توسعه و گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی صورت گیرد.

وی یادآور شد: باید با تمام توان و قوا به نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و استفاده از دانش آبخیزداری در جامعه پرداخت و آثار مثبت و سازنده این مهم را در زندگی روزمره افراد جامعه منعکس کرد تا همگان با شناخت صحیح از فواید منابع طبیعی و دانش آبخیزداری به همکاری و همیاری با مسئولان بپردازند.

خاک به بهداشتی نگه داشتن آب کمک می‌کند

معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: تاکنون بیشتر فعالیت‌ها و عملیات آبخیزداری در کشور با مشارکت و همدلی مردم همراه بوده، چرا که با اجرای پروژه‌های آبخیزداری، اراضی کشاورزی از بسیاری آسیب‌ها مصون مانده‌اند، آب بسیاری از قنوات پایدار شده است و به‌طور کلی نتایج مثبت و قابل لمس برای افراد جامعه، حاصل شده است.

علیزاده اظهار داشت: آب، نیاز اساسی تمام جوامع است و بهترین ذخیره‌گاه برای حفاظت و نگهداری از آب، در دل خاک است زیرا خاک علاوه بر بهداشتی نگه داشتن آب از تبخیر آن نیز جلوگیری می‌کند.

30 درصد ریزش‌های جوی در کشور تبخیر می‌شود

وی در ادامه گفت: در کشور ما که آب و هوای نسبتا خشکی دارد، بر اساس مطالعات صورت گرفته بیش از 30 درصد ریزش‌های جوی، تبخیر می‌شوند و باید به فکر چاره‌جویی و اتخاذ تصمیمات صحیح در این زمینه پرداخت، چرا که عدم توجه به این بخش منجر به بروز مشکل در تأمین آب خواهد انجامید.

علیزاده در ادامه افزود: یکی از روش‌های نوین و بسیار مؤثر در جهت جلوگیری از تبخیر آب‌های موجود، استفاده از فعالیت‌های آبخیزداری است که از این طریق می‌توان با کمک خاک و گیاهان، آب‌های موجود در سطح زمین را به دل خاک نفوذ داد و با ذخیره در سفره‌های زیرزمینی در سال‌های آتی از آن بهره برد.

حفظ منابع خاکی و آبی به رواج اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حفظ منابع آب و خاک کشور می‌تواند به‌عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی مطرح شود، چون اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده حداکثری و بهینه از منابع و امکانات موجود است و اهداف عالی مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در همین راستا قرار دارد.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از وقوع حوادث و بلایای طبیعی و مقاوم‌سازی در برابر این پدیده‌ها، تصریح کرد: باید با مطالعه در زمینه علل وقوع حوادث و بلایای طبیعی، به پیش‌بینی، پیشگیری، آماده‌سازی و ایجاد مقاوت در برابر این پدیده‌ها پرداخت، که عملیات سنگی گابیونی اجرا شده در منطقه نشترود و ورزن یکی از طرح‌های مطلوب در این زمینه است.

علیزاده یادآور شد: سازه‌های سنگی گابیونی با مقاومت و طول عمر بالا، نقش بسزایی در کاهش عواقب منفی حوادث طبیعی ازجمله سیل دارند./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910627-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید