Iranian Agriculture News Agency

مهدوی خواستار شد:

20 هکتار از جنگل‌های اویزر جاده چالوس غنی‌سازی شود/ جلوگیری از فرسایش خاک با کشت درخت گردو

مسئول جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی استان البرز از مسئولان خواست تا به اجرای پروژه غنی‌سازی 20 هکتار از جنگل‌های اوریز جاده چالوس توجه کنند.

20 هکتار از جنگل‌های اویزر جاده چالوس غنی‌سازی شود/ جلوگیری از فرسایش خاک با کشت درخت گردو
20 هکتار از جنگل‌های اویزر جاده چالوس غنی‌سازی شود/ جلوگیری از فرسایش خاک با کشت درخت گردو

مسئول جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی استان البرز در حاشیه بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بنا بر مطالعات صورت گرفته درباره ویژگی‌ها و شرایط حوزه آبخیز نشترود و ورزن، نیاز به اجرای عملیات بیولوژیک در این منطقه وجود داشت که پس از مرحله امکان‌سنجی، این طرح در دستور کار قرار گرفت.

مهران مهدوی افزود: تعیین نوع پوشش اعم از مرتعی، جنگلی و... به موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی و اقلیمی حاکم بر منطقه بستگی دارد که با انجام مطالعات دقیق و تخصصی، پوشش جنگلی برای این منطقه در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های مصنوعی در زمان بارش شدید باران، ضربه قطرات باران را خواهند گرفت و اجازه نمی‌دهند خاک از بستر خود شسته شود، در نتیجه آب به تدریج وارد زمین خواهد شد و میزان آب موجود در سفره‌های زیرزمینی افزایش خواهد یافت.

جلوگیری از فرسایش خاک با کاشت درخت گردو

این مقام مسئول ادامه داد: جنگل‌کاری در مناطق مختلف و با توجه به شرایط آن منطقه با اهداف متفاوتی صورت می‌گیرد، به‌عنوان مثال در برخی مناطق هدف از جنگل‌کاری تأمین چوب مورد نیاز صنایع و جلوگیری از تخریب بی‌رویه جنگل‌های شمال کشور است و یا در برخی مناطق دیگر جنگل‌های مصنوعی به‌منظور بادشکن ایجاد می‌شوند.

مهدوی تصریح کرد: البته اهداف متنوع، استفاده از گونه‌های مختلف درختان را نیز منجر خواهد شد، به این صورت که در هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع هدف، گونه‌های بکار رفته در جنگل‌کاری متفاوت خواهد بود.

وی یادآور شد: در منطقه نشترود و ورزن، جنگل‌کاری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک انجام شده است، که در این پروژه از درخت گردو استفاده شده است اما گونه‌های دیگری ازجمله زبان‌گنجشک، سوزنی‌برگ و... نیز در این منطقه کاربرد دارد.

لزوم غنی‌سازی 20 هکتار از جنگل‌های موجود در منطقه اویزر جاده چالوس

مسئول جنگل‌داری اداره‌کل منابع طبیعی استان البرز تأکید کرد: جنگل‌کاری در واقع یک عمل پیشگیرانه محسوب می‌شود و هدف آن حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک است.

مهدوی با اشاره به لزوم حفظ و گسترش جنگل‌ها، اظهار داشت: به‌منظور گسترش جنگل‌ها در سطح استان البرز، برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است، در طرح توسعه جنگل‌ها از گونه‌های غیر مثمر استفاده خواهد شد.

وی همچنین گفت: ازجمله این طرح‌ها می‌توان به پیشنهاد غنی‌سازی 20 هکتار از جنگل‌های موجود در منطقه اویزر جاده چالوس اشاره کرد.

مهدوی در پایان افزود: در حال حاضر به‌دلیل کمبود اعتبارات و مشکلات در این زمینه، تمرکز بر روی حفاظت و نگهداری از جنگل‌های موجود است، جنگل‌های عمده استان البرز در ارتفاعات طالقان، ذخیره‌گاه توس شهرستانک، ارس در منطقه سیراچال و.... قرار دارد./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910627-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید