Iranian Agriculture News Agency

ایران به جمع کشورهای دارای تکنولوژی تولید میگوی عاری از بیماری SPF می پیوندد

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: ظرف 30 ماه آینده اولین گله و لاین میگوی عاری از بیماری SPF در ایران به مرحله بهره برداری خواهد رسید و کشور به جمع دارندگان این تکنولوژی می پیوندد.

دکتر عباسعلی مطلبی، رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران در گفتگو با موج با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح تولید میگوی عاری از بیماری یکی از طرح های کلان و ملی کشور است.

وی افزود: این طرح با همکاری و حمایت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در حال انجام است.

مطلبی با اشاره به اینکه طرح تولید میگوی SPF از ابتدای سال جاری آغاز شد، خاطر نشان ساخت: قبل از آغاز طرح مطالعات مقدماتی آن انجام شده بود و مراحل تشکیل لاین های پرورشی، تولید مولد و غیره را در شرایط بومی و روی میگوی وانامی مورد بررسی قرار دادیم.

وی گفت: به دلیل آنکه توسعه پایدار صنعت میگوی پرورشی در کشور یکی از مهمترین اهداف سازمان شیلات است و بر اساس اهداف برنامه پنجم که در سال پایانی این برنامه باید به سقف تولید 68 هزار تن برسیم، طرح تولید میگوی عاری از بیماری در دستور کار قرار گرفت.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: برای تولید میگوی SPF باید مولد عاری از بیماری های مهم را تهیه می کردیم تا از لاروهای آن در مزارع استفاده می شد.

وی بیان داشت: لارو میگوی عاری از بیماری در کشورهایی نظیر تایلند و ... تولید می شود اما نمی توان با توجه به شرایط تحریم ها، صنعت میگوی خود را به این کشورها یا مناطقی که لاروهای بی کیفیت دارند، وابسته نگه داریم.

مطلبی هدف اصلی از اجرای طرح تولید میگوی SPF را تولید لارو و پست لارو این نوع میگو اعلام کرد و گفت: دستیابی به این تکنولوژی کار بسیار پیچیده ای است و در منطقه خاورمیانه چنین تکنولوژی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید