Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان خبر داد:

کمبود سرمایه در گردش مهمترین مشکل تولیدکنندگان میگو

برای جلوگیری از ایجاد بیماری در محصول میگو باید مدیریت صحیحی از طرف دامپزشکی و شیلات انجام شود.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره آمار دقیق تلفات بیماری در محصول میگوی چابهار گفت: هنوز آمار دقیقی از این تلفات نداریم.

بهروز کاکاوند با اشاره به اینکه بررسی آمار تلفات نیازمند بررسی بیشتر است، افزود: دامپزشکی، شیلات و تشکل باید میزان خسارت را بررسی کنند.

وی این بیماری را در همه دنیا همراه میگو دانست و افزود: آنچه مهم است بحث مدیریت و کنترل است. دامپزشکی، شیلات و تشکل‌ها برای کنترل و مدیریت این بیماری همکاری کنند.

به گفته این مقام مسئول، این بیماری نه‌تنها در استان چابهار، بلکه در چند سال گذشته در سایر استان‌ها نیز بوده است. این در حالی است که تولیدکنندگان امیدوار بودند به‌دلیل اتصال آب‌های چابهار به آب‌های آزاد این بیماری در چابهار اتفاق نیفتد.

کاکاوند خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ایجاد این بیماری باید سیستم قرنطینه ایجاد شود و مولدها آزمایش شوند. دامپزشکی باید از ابتدا روند تولید را کنترل کند تا تلفات ناشی از بیماری کاهش یابد.

وی درباره میزان تولید میگو در سال جاری ادامه داد: بیش از هشت‌هزار تن میگو در سال جاری تولید می‌شود.

کاکاوند همچنین درباره وضعیت پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان نیز تصریح کرد: هیچ تسهیلاتی امسال دریافت نشده است فقط بر اساس مصوبه دولت سود و دیرکرد بدهی‌های گذشته بخشوده شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان میگو یادآور شد: قیمت تمام شده محصول به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی افزایش نرخ ارز را مقطعی دانست و تأکید کرد: این مسئله مشکلات خاص خودش را دارد هرچند تولیدکنندگان صادرکننده از افزایش نرخ ارز سود می‌کنند، اما به تبع آن این مسئله باعث افزایش هزینه‌های تولید نیز شده است.

کاکاوند با اظهار نگرانی از اینکه وقتی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند، دیگر کاهش نمی‌یابد، اظهار داشت: قیمت نهاده‌ها به شدت بالا رفته است.

وی همچنین گفت: نهاده‌ها را باید به تشکل‌ها بدهند تا تشکل‌ها آنها را به کارخانه‌های تولید غذا بر اساس تفاهمنامه‌ای قرار دهد تا غذا را با قیمت مناسبی دریافت کنند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

کاکاوند مهمترین مشکل تولیدکنندگان میگو را سرمایه در گردش آنها دانست و افزود: تولیدکننده اگر میلیاردها سرمایه ثابت داشته باشد اگر سرمایه در گردش در اختیارش قرار نگیرد مجبور می‌شود به سلف‌فروشی که این اتفاق سود تولید را به جیب دلالان سرازیر می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، بانک‌ها هرساله برآوردی از سرمایه در گردش را محاسبه و اعلام می‌کردند که برای هر مزرعه 20 هکتاری چه میزان سرمایه در گردش نیاز است هرچند رقمی که بانک تعیین می‌کرد کارشناسانه و مطابق با مشکلات تولیدکنندگان نبود اما همین رقم هم امسال هنوز اعلام نشده است./

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910711-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید