Iranian Agriculture News Agency

کدگذاری زنبورستان‌های استان با استفاده از سامانه GIS آغاز شد

با توجه به گستردگی زنبورستان‌ها و اهمیت کنترل بیماری‌های زنبورعسل، طرح کدگذاری زنبورستان‌های استان در قالب سیستم GIS جهت اجرای سیستم پایش بیماری‌های زنبورعسل همزمان با طرح آمارگیری از زنبورستان‌های استان آغاز شد.

به گزارش ایانا از اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، کرم ابریشم و زنبورعسل این اداره کل، همزمان با هفته دامپزشکی با اعلام این مطلب گفت: در این طرح اطلاعات مورد نظر شامل طول و عرض جغرافیایی، کد استان، شهرستان، زنبورستان، تعداد و نوع کندو (صنعتی یا بومی)، مشخصات زنبوردار و نوع بیماری مشاهده شده در زنبورستان جمع‌آوری و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و این اطلاعات به‌عنوان اطلاعات پایه برای تمامی برنامه‌ریزی‌های دامپزشکی استان علیه بیماری‌های زنبور عسل بکار گرفته خواهد شد.

دکتر سیدرضا دیانت مقدم افزود: در حال حاضر بیش از 120 هزار کندو و یک‌هزار و 600 نفر بهره‌بردار فعال در سطح استان به امر تولید عسل اشتغال دارند.

وی با اشاره به 423 بازدید انجام شده از مزارع پرورش طیور استان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، دامپزشکی استان بر 37 میلیون جوجه‌ریزی در سطح مرغداری‌های استان نظارت داشته و در همین مدت بیش از 210 میلیون دز واکسن برای مقابله با بیماری‌های طیور و پیشگیری از بروز آنها در صنعت مرغداری مصرف شده است.

دیانت مقدم از مرغداران و کلیه پرورش‌دهندگان طیور خواست تا توصیه‌های دامپزشکی را در جهت پیشگیری از ابتلای واحد پرورشی خود به بیماری‌های مختلف رعایت کنند./

L-910712-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید