Iranian Agriculture News Agency

افزایش بودجه سازمان دامپزشکی ضروری است

- رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان دامپزشکی در تامین غذای سالم کشور نقش تعیین کننده ای دارد، بنابراین بودجه این سازمان باید بر مبنای وظایفش افزایش یابد.

ˈعباس رجاییˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون تمام بودجه بخش سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص می یابد، در حالی که سازمان دامپزشکی کشور نیز در زمینه تامین غذای سالم و سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا بخشی از بودجه سلامت وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی را به سازمان دامپزشکی کشور اختصاص دهد.

رجایی، عمده مشکل سازمان دامپزشکی کشور را کمبود بودجه برشمرد و اظهار امیدواری کرد دولت به دلیل اهمیت سازمان دامپزشکی بیش از پیش به این بخش توجه داشته باشد و در راستای افزایش بودجه این سازمان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تامین غذای سالم برای نسل های آینده باید مدنظر مسئولان قرار گیرد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و سایر دستگاه های ذیربط باید در آینده برای تامین غذای سالم جمعیتی بین 150 تا 250 میلیون نفر آمادگی داشته باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: براساس سند چشم انداز 20 ساله کشور، باید تولید محصولات کشاورزی به 300 میلیون تن افزایش یابد، اما با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله میسر نخواهد بود.

وی ارتقای بهره وری بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: هم اکنون از مجموع هشت درصد رشد اقتصادی کشور، 2 درصد سهم بهره وری است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید با برنامه ریزی منسجم و ارتقای بهره وری این بخش، سهم خود را ادا کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:استفاده از تکنولوژی های نوین نظیر بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی الزامی است به همین منظور باید در حوزه کشاورزی ظرفیت سازی لازم صورت گیرد. بنابراین هدف عمده ما ظرفیت سازی های جدید در بخش کشاورزی است.

وی به اصلاح برخی قوانین در حوزه دامپزشکی تاکیدکرد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی تولید غذای سالم باید در تمامی زنجیره تولید تا عرضه غذا نظارت داشته باشد.

این مقام مسئول، به مسئله مقابله با بیوتروریسم اشاره کرد و افزود: هم اکنون تشکیلات واکنش سریع در سازمان دامپزشکی کشور طراحی شده، اما هنوز قابلیت اجرایی ندارد.

وی مقابله با بیوتروریسم را یکی از وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی عنوان کردو گفت: بنابراین باید با طراحی پایش های ویژه در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شناسنامه دار شدن دام کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: به طور قطع با شناسنامه دار شدن دام کشور، نگرانی از واردات دام آلوده نیز کاهش می یابد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : تصویب واگذاری طرح انتزاع به بخش کشاورزی الزامی است و به طور قطع اجرای طرح انتزاع بخش عمده ای از مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع می سازد.

نماینده مردم اراک در مجلس، به پراکندگی واردات دام به کشور اشاره کردو افزود: امروزه دستگاه های مختلف در واردات دام به کشور دخالت دارند تا جایی که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز مدعی نظارت بر واردات دام به کشور است، این در حالی است متولی نظارت بر واردات دام به کشور تنها وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور است.

رجایی به خصوصی سازی موسسه سرم سازی رازی اشاره کردو گفت: متاسفانه نگاه خصوصی سازی موسسه سرم سازی رازی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، این در حالیست که مجلس شورای اسلامی با این موضوع موافق نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید