Iranian Agriculture News Agency

در حاشیه چهارمین نمایشگاه گل‌های پاییزی؛

بهبود بازار تولیدی گل و گیاه در کشور

با وجود اینکه در حال حاضر هشت‌هزار واحد تولید گل و گیاه در کشور وجود دارد که سالانه یک میلیارد و 344 شاخه انواع گل تولید می‌کند و سالانه بیش از 18 میلیون اصله درخت و درختچه‌های زینتی نیز در کشور تولید می‌شود، اما بازار گل ایران هنوز نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

بهبود بازار تولیدی گل و گیاه در کشور
بهبود بازار تولیدی گل و گیاه در کشور

تولیدکننده گل و گیاه و سیستم‌های هیدروپونیک در حاشیه حضور در چهارمین نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه فصلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: علی‌رغم تولید انبوه گل و گیاه و برخورداری از جایگاه مناسب در دنیا و صرف نظر از میزان صادرات ناچیز آن به سایر کشورها، سرانه مصرف گل در کشور بسیار پایین است که نشان از پایین بودن فرهنگ مصرف گل در کشور است.

محمد شاد با بیان اینکه روند تولید گل و گیاه در کشور با سیر صعودی چشمگیری رو به افزایش است، افزود: با بررسی افزایش تعدد گلخانه‌ها و واحدهای تولیدی میزان تولید نیز افزایش یافته است، اما با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای تولید و صادرات در کشور می‌توان گفت که بازار گل کشور هنوز نتوانسته جایگاه اصلی خود را در بازارهای جهانی پیدا کند و وضعیت فعلی صادرات گل قابل قبول نیست.

وی با اشاره بر تأثیر گل بر روحیه و شادابی انسان‌ها تصریح کرد: در شرایط فعلی الگوهای زندگی که به سمت آپارتمان نشینی و دور شدن از طبیعت پیش می‌رود باید سعی کرد تا فرهنگ استفاده از گل و گیاه را در کشور بالا برد چرا که در کشورهای اروپایی و پیشرفته که دارای تمدن و با گل و گیاه مأنوس‌تر هستند به‌صورت خودبه‌خود به افزایش سرانه مصرف در میان مردم توجه بیشتری می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه تولیدی گل و گیاه منشاء تأکید کرد: در اکثر کشورها خرید گل در سبد کالا خانواده لحاظ می‌شود و این موضوعی است که نه‌تنها کمتر در کشور به آن پرداخته شده بلکه در برخی موارد آن را به‌عنوان یک کالای بدون مصرف و استفاده می‌دانند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910726-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید