Iranian Agriculture News Agency

صادرات هلو، شلیل و آلو به کشورهای ترکیه، عراق و آسیای میانه

آذربایجان غربی با تولید یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، بخش قابل توجهی از این محصولات را به خارج از کشور صادر می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آذربایجان غربی با تولید یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، بخش قابل توجهی از این محصولات را به خارج از کشور صادر می‌کند.

قربانی افزود: از بین محصولات زراعی فقط هندوانه و گوجه‌فرنگی صادر می‌شود، ولی سیب، انگور، میوه‌های هسته‌دار (هلو، شلیل و آلو) به کشورهای ترکیه، عراق و آسیای میانه صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 100 نفر ناظر باغبانی در پروژه‌های باغبانی نظیر طرح‌های توسعه و احداث و بهبود کیفیت و اصلاح باغ، تولید و توزیع نهال سالم و استاندارد، احداث باغ مادری برای تهیه پیوندک و همچنین حمایت از بخش خصوصی برای تولید پایه‌های رویشی با استفاده از کشت بافت و ارقام جدید جهت رونق بخشیدن به تولید محصولات سالم و ارگانیک نظارت می‌کنند.

قربانی ادامه داد: پنج میلیون اصله نهال شناسنامه‌دار در بین باغداران توزیع شده و همچنین ارقام سازگار با منطقه و پرمحصول و قابل رقابت در بازارهای جهانی برای کشاورزان معرفی شده است.

وی تصریح کرد: به‌منظور کاهش سموم شیمیایی و مبارزه مناسب با آفات و بیماری‌ها با 48 کلینیک گیاهپزشکی قرارداد بستیم و همچنین برای مبارزه بیولوژیکی اقدام به پرورش زنبور براکون در انسکتاریوم جهاد کشاورزی کردیم و در سطح یک‌هزار هکتار در مزارع گوجه‌فرنگی اقدام به مبارزه بیولوژیکی صورت گرفته است.

این مقام مسئول یادآور شد: میزان اشتغال با توجه به تنوع تولید و تعداد بهره‌بردار کشاورزی استان 38 درصد است.

قربانی تأکید کرد: آذربایجان غربی به‌دلیل شرایط آب و هوایی، اقلیم و خاک مناسب یکی از استان‌های ممتاز در کشاورزی بوده و بیشتر به استان باغی مشهور است. طبیعتاً توسعه در این بخش نقش بسزایی را در توسعه استان خواهد داشت. از طرفی بیشتر صنایع استان نیز وابسته به صنایع کشاورزی هستند.

وی در پایان اظهار داشت: حدود 40 هزار هکتار از اراضی استان به کشاورزی حفاظتی شامل کشت مستقیم، مدیریت بقایا، خاکورزی و حاصلخیزی خاک اختصاص یافته است و مزارع الگویی و آرمانی نیز در سطح هفت‌هزار هکتار ایجاد شده است./

خبرنگار: فرید مرادی

A-910729-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید