Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر استان گیلان خبر داد:

تعاونی‌های تولیدی زنان عشایری گامی بلند در احیاء و ساماندهی صنایع دستی عشایر

ساماندهی، حمایت و خدمات‌رسانی به جامعه عشایری در عرصه صنایع دستی در کنار هویت‌مند کردن زنان به رشد اقتصاد خانواده‌های عشایری کمک می‌کند.

تعاونی‌های تولیدی زنان عشایری گامی بلند در احیاء و ساماندهی صنایع دستی عشایر
تعاونی‌های تولیدی زنان عشایری گامی بلند در احیاء و ساماندهی صنایع دستی عشایر

مدیرکل امور عشایر استان گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: فعالیت میراث فرهنگی و گردشگری متناسب با رشد و توسعه صنایع دستی در جامعه عشایری نیست.

سیدعلیرضا نعیمی افزود: به‌علت نبود ساختارهای مناسب به‌منظور عرضه صنایع دستی عشایری این محصولات توسط عشایر در کنار خیابان به‌فروش می‌رسد و همین موضوع با پدید آوردن محیطی نازیبا باعث سوءاستفاده عناصر بعضاً سودجو شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد تعاونی‌های تولیدی عشایری می‌تواند نقش مهمی در احیاء و ساماندهی صنایع دستی و تولیدات دامی عشایر ایفا کند.

هنرستان‌های کشاورزی شبانه‌روزی تشکیل شود

این مقام مسئول با اشاره به آئین‌نامه ساماندهی عشایر در زمینه ارتقاء شاخص‌های توسعه انسانی در جامعه عشایری کوچنده ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر در زمینه ارتقاء دانش فنی و مهارت‌ها در جامعه عشایری از طریق ارائه آموزش‌های فنی - حرفه‌ای، صنایع مرتبط با بخش کشاورزی، تشکیل هنرستان‌های کشاورزی شبانه‌روزی دخترانه و پسرانه توسط آموزش و پرورش با همکاری جهاد کشاورزی و وزارت علوم در "کانون‌های اسکان عشایری" در علمی کردن دامداری و افزایش تولید محصولات دامی مؤثر است.

نعیمی تصریح کرد: در استان گیلان چهارهزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند و تشکیل هنرستان‌های کشاورزی شبانه‌روزی در این استان ضمن ارتقاء علمی جوانان عشایری در هدفمند کردن دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر به ادامه تحصیل مؤثر واقع شود.

کانون اسکان عشایری به محدوده‌ای از زیست‌بوم می‌گویند که بر اساس نتایج مطالعات سازمان امور عشایر یا مشاوران صلاحیت‌دار دارای منابع، امکانات و استعدادهای لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان عشایر باشد./

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

A-910729-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید