Iranian Agriculture News Agency

تداوم چرخه تولید گل و گیاه در گرو بازگشت یارانه‌های کشاورزی

توسعه و افزایش تولید گل و گیاه در کشور در حالی نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولیتی است که بخش عظیمی از یارانه‌های نهاده‌های کشاورزی در سال‌های اخیر حذف شده‌اند و در صورت عدم ورود سرمایه به این بخش بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید حذف خواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان محصولات طبیعی و سالم (ارگانیک) پاکدشت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: برای افزایش تولید و ارتقاء جایگاه بازارهای کشور، سرمایه‌گذاران در بخش گل و گیاه از طریق حمایت‌های دولت ضروری است، اما این در حالی است که طی سال‌های اخیر کم‌ترین میزان تسهیلات به بخش گل و گیاه اختصاص یافته و یا بسیاری از یارانه‌های نهاده‌های پایه کشاورزی که موجب رونق تولید و تداوم ماندگاری کشاورزان در این صنعت بودند، حذف شده است.

مهدیه کردبچه با اشاره بر افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی کشاورزان افزود: در حال حاضر قیمت مواد اولیه‌ای ازجمله پیت‌ماس، نایلون و پلاستیک مصرفی گلخانه‌ها و... بسیار بالا رفته است و این موجب می‌شود تا نرخ تمام‌شده محصول نسبت به تولید همان اقلام در گذشته افزایش یابد که نه‌تنها بسیاری از تولیدکنندگان گل و گیاه بلکه تولیدکنندگان سبزی و صیفی‌جات هم با ادامه این روند از گردانه تولید کشور حذف خواهند شد.

وی حذف یارانه نهاده‌های پایه کشاورزی در سال‌های اخیر را لطمه بر بدنه تولید صنعت کشاورزی در کشور دانست و تصریح کرد: اگر دولت بخشی از یارانه‌های حذف شده را بازگرداند، شاید برخی از کشاورزان بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان محصولات طبیعی و سالم (ارگانیک) پاکدشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید در بخش کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: برخی کشاورزان به اجبار برای بقا در چرخه تولید به سراغ تسهیلات بانکی می‌روند، در حالی که کارمزد این تسهیلات بسیار بالا رفته است و تولیدکننده حتی در درازمدت باید کارمزدهای سنگینی را پرداخت کنند که با احتساب این شرایط باز هم تولید مقرون به صرفه نخواهد بود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910729-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید