Iranian Agriculture News Agency

آغاز فاز دوم ترسیب کربن تا پایان سال جاری

با پایان یافتن فاز نخست پروژه ترسیب کربن، موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول اجرای آن و درخواست دفتر عمران سازمان ملل متحد این طرح برای اجرا در کشورهای منطقه تعمیم داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، فاز نخست این پروژه به‌عنوان یک طرح پیش رو و بهترین مدل برای مشارکت مردم در بهره‌برداری و مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی در سال 2009 به پایان رسیده است و اجرای فاز دوم آن از ابتدای سال 2010 میلادی در 40 روستا با مساحتی بیش از 200 هزار هکتار به مدت پنج سال به تصویب رسیده است که با در خواست دفتر عمران سازمان ملل متحد برای اجرای طرح در سایر کشورهای منطقه، پروژه ترسیب کربن تعمیم داده می‌شود.

پروژه ترسیب کربن که از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع دفتر عمران سازمان ملل متحد و همکاری اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی از سال 2003 میلادی در حسین‌آباد سربیشه خراسان جنوبی اجرا شد، نخستین پروژه در ایران با رویکرد مشارکتی در بهره‌برداری و مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی توسط مردم به‌شمار می‌رود.

ظرفیت‌سازی جوامع محلی، توانمندسازی افراد از لحاظ فرهنگی و اقتصادی، تشکیل و توسعه صندوق‌های کوچک خرده‌اعتباری توسط مردم و واگذاری مدیریت آنها به خودشان، استفاده از انرژی‌های نو و مشارکت جوامع محلی در احیا منابع طبیعی از مهم‌ترین راهکارها و تکنیک‌های به‌کار گرفته شده در این طرح و پیشرفت، ترویج و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی روستاها، سازمان دادن گروه‌های توسعه روستایی، تنوع درآمدهای طبیعی و در نتیجه کاهش فشار بر عرصه‌های منابع طبیعی از مهم‌ترین اهداف اجرای آن هستند.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن طرحی با اهداف جهانی برای جذب کربن اتمسفر از طریق احیا مراتع بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره‌وری زمین‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک و مقابله با بیابان‌زایی از طریق احیا مراتع تخریب شده با مشارکت مردم در سطح کشور و منطقه است، افزود: با توجه به اینکه فاز نخست و دوره پنج ساله اجرای این طرح به پایان رسیده است، قرار است ترسیب کربن در سایر کورها نیز اجرا شود.

پرویز گرشاسبی دستاوردهای حاصل از ترسیب کربن را الگویی برای استفاده در دیگر مناطق مشابه ایران و کشورهای دیگر دانست و تصریح کرد: پروژه در فاز نخست به نتایج خوبی دست پیدا کرد به‌طوری‌که در راه‌اندازی و ارائه مدل ترسیب کربن برای جوامع محلی و مدیریت منابع طبیعی بسیار موفق بود.

وی با اشاره بر اهداف فاز دوم اجرای پروژه ترسیب کربن ادامه داد: پروژه در فاز دوم به دنبال پایداری و توانمندسازی گروه‌های توسعه روستایی و حل مشکلات بازاریابی محصولات تولیدی و نهادینه کردن الگوی مشارکتی توسعه روستایی است.

معاون مناطق خشک و نیمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأکید کرد: موفقیت‌آمیز بودن فاز اول طرح سازمان جنگل‌ها را بر آن داشت تا این طرح را در سایر مناطقی که دارای شرایط اقلیمی، محیطی، و فرهنگی مشابه هستند، تکرار کند و نتایج حاصله را در امر مدیریت منابع طبیعی مورد بررسی مجدد قرار داده و به‌عنوان یک الگوی ملی به اجرا درآورد.

گرشاسبی با اشاره بر مصوبه هیئت دولت برای تعمیم ترسیب کربن در تمامی استان‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر مراحل مقدماتی اجرای این طرح در استان‌های تهران، سمنان، کرمان، بوشهر، البرز و... فراهم شده و یا در برخی استان‌ها در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن یکی از اختصاصی‌ترین و توانمندسازترین طرح‌های اجرایی است، خاطرنشان کرد: این پروژه به‌منظور افزایش آگاهی‌ها در سطح محلی، استانی و ملی و مشارکت جوامح محلی برای حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی به استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910803-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید