Iranian Agriculture News Agency

تنها 20 درصد مردم گل می‌خرند

رئیس اتحادیه گل و گیاه و بذر و نهال استان تهران با بیان اینکه بیشترین مصرف گل در کشور مربوط به مراسم ترحیم و بهشت زهرا است، گفت: سرانه مصرف سالانه گل هر ایرانی بین پنج تا 10 شاخه است و تنها حدود 20 درصد مردم گل خریداری می‌کنند، اما این در حالی است که هر فرد در کشورهای اروپایی در سال بین 150 تا 250 گل می‌خرد.

تنها 20 درصد مردم گل می‌خرند
تنها 20 درصد مردم گل می‌خرند

غلامحسین سلطان‌محمدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) افزود: مردم در کشور حاضرند برای فردی که فوت شده است سبدی با 200 شاخه گل هزینه کنند، اما برای کسی که در قید حیات است، یک شاخه گل نمی‌خرند.

وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم کرد تا خریداری گل فقط به مناسبت‌ها محدود نشود و مردم به هر بهانه‌ای به هم گل هدیه دهند، تصریح کرد: کاش تنها یک شاخه از گل‌هایی که افراد برای مراسم ترحیم مورد استفاده قرار می‌دهند در زمان حیات فرد به وی داده می‌شد.

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور ادامه داد: شاید بتوان گفت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) بیشترین زمان خرید گل در کشور است، اما با یک گل بهار نمی‌شود و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از گل در کشور و خرید حداقل یک گل در هفته علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال فعالان بخش، کاهش بسیاری از اختلافات و آمار طلاق را نیز به همراه خواهد داشت.

سلطان‌محمدی درباره علت پایین بودن سرانه مصرف گل در کشور خاطرنشان کرد: معمولاً مردم به گل به‌عنوان یک کالای لوکس نگاه می‌کنند و از طرفی هم به‌دلیل اینکه بیشتر در مناسبت‌ها گل خریداری می‌شود، قیمت این محصول افزایش می‌یابد و تولید‌کنندگان مجبورند در زمان اعیاد و مناسبت‌ها قیمت گل و گیاه را افزایش دهند تا زیان زمان‌های عدم تقاضا جبران شود که باید با متعادل کردن قیمت‌ها توان خرید را نیز افزایش داد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910803-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید