Iranian Agriculture News Agency

ایجاد بانک ژن محصولات باغی در گیلان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از ایجاد بانک ژن زیتون، فندق و گلابی وحشی در این استان خبر داد.

محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به راه‌اندازی مرکز ژن گیاهی و جانوری در گیلان اظهار کرد: ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری با اعتبار 60 میلیارد ریال از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان است.

این مسئول ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری را جزو پروژه‌های مهر ماندگار عنوان کرد و افزود: بانک مذکور با اعتبارات استانی راه‌اندازی شده است.

بهمنی از انتقال ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین به گیلان خبر داد و تصریح کرد: نخستین مجتمع نگهداری اسب کاسپین در استان ایجاد شده است.

دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه بانک ژن گیاهی در ایستگاه تحقیقاتی لاهیجان راه‌اندازی شده، خاطرنشان کرد: ذخایر ژنتیکی گاو بومی در استان وجود دارد.

وی به برگزاری اجلاس دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه خزر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: مرجعیت بانک ژن گیاهی و جانوری مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گیلان در بند پنجم مصوبات اجلاس مذکور به تصویب رسید.

بهمنی نگهداری نمونه‌های ژن جانوری و گیاهی کشورهای حاشیه دریای خزر را به عهده بانک ژن مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گیلان دانست و ابراز کرد: افق‌های بلندی می‌توانیم برای بانک ژن گیاهی و جانوری در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان تنوع زیستی را نخستین هدف از ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری نامید و عنوان کرد: ذخایر ژنتیکی ممکن است در حال نابودی نباشند، اما وظیفه داریم ذخایر ژنتیکی موجود در طبیعت را حفظ کنیم.

وی بر ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در معرض انقراض تاکید کرد و یادآور شد: بانک ژن ارقام زیتون و فندق در گیلان ایجاد شده ضمن اینکه کلکسیون‌های باغی محصول خوج یا گلابی وحشی در ایستگاه لاهیجان ایجاد شده است.

بهمنی بانک ژن را از اجزای مختلف خواند و اذعان داشت: بانک ژن گیاهی و جانوری باید در شرایط مناسب حفظ شده و توسعه داده شود.

دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به وجود تجهیزات نگهداری ژن گیاهی و جانوری در گیلان، گفت: بانک اسپرم منجمد آبزیان در استان ایجاد شده و برای بانک ژن بافت، دی‌ای‌ان و ژنوم نیازمند اختصاص اعتبار هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید