Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه علوم شیلاتی کشور خبر داد:

ایران در مصاف با بیوتروریسم

کوکلودینیوم کولیکوئیدس جلبکی است که طی پایش‌های 30 ساله گذشته از خلیج فارس تا دریای عمان مشاهده نشده است و به‌نظر می‌رسد رشد این جلبک ناشی از مبارزه بیوتروریسم بر علیه کشورمان باشد.

رئیس مؤسسه علوم شیلاتی کشور امروز یک‌شنبه (12 آذرماه 91) در سمینار یک‌روزه ارائه دستاوردهای طرح ملی پایش کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان با اعلام این مطلب گفت: این پدیده ابتدا در چهارم مهرماه 1387 مشاهده شد که این موضوع هشت ماه به طول انجامید که همین امر به تهدید چرخه زیستی در خلیج فارس و دریای عمان منجر شد.

عباسعلی مطلبی افزود: موضوع رشد کشند قرمز در خلیج فارس باعث شد تا نیروهای علمی کشور علاوه بر مقابله با بحران ضمن آشنایی با علوم جدید خود را در مقابله با تهدیدات آتی مجهز کند.

وی خاطرنشان کرد: این موجود زنده در برخی موارد سمی تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد و باعث فلج شدن سیستم تنفسی آنها شده و مرگ ماهیان را به‌دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پدیده کشند قرمز به سرعت از استان هرمزگان به سمت تنگه هرمز و بندرعباس روانه شد، حتی در بندر لنگه نیز وجود این پدیده دیده شد و حتی در جزیره قشم و بندر جاسک موجبات مرگ تعداد زیادی از آبزیان را فراهم کرد. به‌گونه‌ای که اجساد 30 تن ماهی از سواحل این مناطق جمع‌آوری شد. به‌دنبال این مسئله با احتمال اینکه این یک حمله بیوتروریستی است، کارشناسان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با حمایت دولت، وزارت جهاد کشاورزی و استانداران استان‌های جنوبی کشور مأمور بررسی و کنترل آن شدند.

طی چند سال اخیر دستاوردهای علمی در همه بخش‌های کشور زمینه سرافرازی کشور را فراهم کرده و بخش کشاورزی و شیلات نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در این راستا محققان و دانشمندان ایرانی در مؤسسه تحقیقات شیلات ایران از این تهدید بیوتروریست فرصتی را فراهم کردند که اینک باید به آن افتخار کرد. بررسی‌های محققان ایرانی ثابت کرد خصوصیات ژنتیکی پدیده کشند قرمز که به‌صورت غیرمتعارف رشد می‌کرد، نظیر خصوصیات ژنتیکی پدیده‌های مشابهی است که در سواحل ژاپن و آمریکا نیز رخ داده است.

هرچند هنوز هم بسیاری با رد چنین ادعایی می‌گویند شکوفایی این پدیده در آب‌های ساحلی کشورمان می‌تواند به‌دلیل تخلیه آب توازن کشتی‌هایی باشد که به سواحل رفت و آمد می‌کنند، اما بررسی‌های کارشناسی نشان داد که ریشه بروز چنین پدیده‌ای تنها نمی‌تواند به این دلیل باشد.

گفتنی است، در این همایش شرکت‌کنندگان درباره بررسی تنوع گونه‌های پلانگتونی مضر شکوفا شده، شناسایی عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی، بروز شکوفایی پلانگتونی مضر و ارائه راه‌های کنترل و مبارزه با بروز شکوفایی پلانگتونی به ارائه مقاله خواهند پرداخت. این همایش در سالن آمفی‌تأتر مؤسسه تحقیقات و مراتع کشور در حال برگزاری است./

خبرنگار: یوسف فرهادی

R-910912-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید