Iranian Agriculture News Agency

هیچ گونه سمی در محصولات آبزی وجود ندارد

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی با بیان اینکه هیچ سمی در محصولات آبزی وجود ندارد، گفت: تحقیقات مؤسسه علوم شیلاتی کشور بیانگر این است که نگرانی از مصرف محصولات دریایی رشد یافته در آبهای حاوی جلبک معروف به ˈکشند قرمزˈ وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈعباسعلی مطلبیˈ امروز در همایش یک روزه ˈارایه دستاوردهای طرح ملی پایش کشند قرمزˈ، افزود: پیش تر برخی محققان با بررسی نادرست، از سمی بودن محصولات آبزی نظیر ماهی و میگو در آبهایی که این جلبک ها در آن پرورش یافته اند، خبر داده بودند.

وی یادآور شد: کشند قرمز نوعی جلبک است که در زمان طغیان تا عمق سه متر و به طول صدها کیلومتر در دریا رشد می کند و مانع نفوذ نور و اکسیژن به داخل دریا شده و جانوران دریایی را با خطر جدی مواجه می کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: پدیده کشند قرمز یا رشد جلبک خلیج فارس و دریای عمان، بیوتروریسم بود و برخی کشورها درصدد بودند با از بین بردن جانوران دریایی و اختلال در تبادلات دریایی، مبلغ قابل توجهی را برای کنترل آن طلب کنند.

وی ادامه داد: این پدیده که در کشور ما از سال 87 در خلیج فارس و دریای عمان روی داد، با مدیریت این مؤسسه و استفاده از دانش محققان داخلی و تجربه سایر کشورها کاملا مهار شده است.

مطلبی اظهار داشت: استفاده از رس محلول در دنیا رایج است اما در کشور از پودر پاشی رس خشک توسط هواپیما استفاده شد و نتیجه آن در از بین بردن این شکوفایی پلانکتونی فوق العاده بود.

وی افزود: از آنجا که حمل و نقل دریایی از سالها پیش وجود داشته، این فرضیه که توازن آب کشتی ها باعث انتقال این جلبک ها از سایر مناطق شده است، رد می شود، به ویژه اینکه این پدیده در پشت تنگه هرمز رخ داده و این فرضیه را اثبات می کند که این پدیده با انگیزه بیوتروریسم برای از بین بردن محصولات دریایی و نیز متوقف کردن حمل و نقل دریایی انجام شده است.

مطلبی افزود: هدف عاملان بیوتروریسم از ایجاد این پدیده این بود که با از بین بردن جانوران دریایی این منطقه و اختلال در رفت و آمد دریایی، هزینه های زیادی را برای رفع این معضل، مطالبه کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی در خصوص اهمیت پدیده کشند قرمز در آبهای کشور گفت: 730 هزار تن تولیدات شیلاتی در کشور وجود دارد که 450 هزار تن آن از منابع دریایی است و در صورتی که این طغیان جلبک ها مهار نمی شد همه این محصولات در معرض خطر جدی بود.

وی یادآور شد: دولت برای کنترل این پدیده و مواد مشابه نظیر هجوم شانه دار مهاجم در دریا طرح جامع مبارزه با تهدیدات بیولوژیک را تدوین کرد.

مطلبی افزود: قرار است این طرح طی 5 سال و با اعتبار 22 میلیارد تومان اجرا شود که تاکنون یک میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مطلبی، اعتبارات پژوهشی در کشور را ناکافی دانست و افزود: احتمال سمی شدن برخی از این جلبک ها وجود دارد، البته پدیده کشند قرمز مهار شده است اما احتمال بازگشت دوباره آن وجود دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلاتی تاکید کرد: دولت باید برای کنترل این گونه مشکلات دریایی، اعتبارات تحقیقاتی را کافی و به موقع پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: این پدیده در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز روی داد و این کشورها در نشست هایی با مسئولان و محققان ایران، درخواست کمک برای رفع این مشکل دارند.

بیوتروریسم نوعی حمله تروریستی است که توسط برخی کشورها و با انتشار عمدی عوامل بیولوژیک و میکروبی و با هدف خرابکاری انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید