Iranian Agriculture News Agency

اجرای قانون امدادرسانی حیوانات در ایتالیا/ خلاء قانون حمایت از حیوانات در ایران

علی‌رغم نبود قانونی برای حمایت از حیوانات در کشور و خاک خوردن پیش‌نویسی در این باره از مجلس ششم تاکنون در بسیاری از کشورها برای حمایت از حقوق حیوانات قوانینی وضع شده است که در همین رابطه از این پس امدادرسانی به حیوانات آسیب‌دیده در ایتالیا نیز اجباری می‌شود.

اجرای قانون امدادرسانی حیوانات در ایتالیا/ خلاء قانون حمایت از حیوانات در ایران
اجرای قانون امدادرسانی حیوانات در ایتالیا/ خلاء قانون حمایت از حیوانات در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آکی)، "کورادو باسیرا" وزیر راه و زیرساخت ایتالیا با صدور حکمی اعلام کرد که از این پس رانندگان خودروها در صورت تصادف با حیوانات، باید ضمن امدادرسانی، آنها را به نزدیک‌ترین دامپزشکی منتقل کنند.

این قانون از 27 دسامبر جاری (هفتم دی‌ماه 91) اجرایی می‌شود و میان انسان‌ها و حیوانات قربانی حوادث رانندگی در زمینه استفاده از امدادرسانی اولیه و انتقال به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی، برابری خواهد بود.

بر اساس این قانون، خودروهای امدادرسانی دامپزشکی و واحدهای رسیدگی به حیوانات می‌توانند در هنگام انتقال حیوانات آسیب‌دیده از حوادث رانندگی، آژیرهای خود را به صدا درآورند و چراغ فلش روشن کنند.

"کارلا روکی" رئیس انجمن ملی حمایت از حیوانات در ایتالیا در این باره گفت: در این قانون توانستیم شهروندان را ملزم به انتقال حیوان آسیب‌دیده از حوادث رانندگی به مراکز دامپزشکی کنیم البته مناطق و شهرداری‌ها هم‌اکنون باید فعالیت خود را برای حمایت از حیوانات افزایش دهند که این موضوع نیازمند قانون‌گذاری دیگری است.

حکم صادر شده از سوی وزیر راه و زیرساخت ایتالیا همچنین به ویژگی‌های خودروهای آمبولانس و امدادرسان دامپزشکی و تجهیزات دامپزشکی مورد استفاده برای امدادرسانی به حیوانات آسیب‌دیده در حوادث رانندگی هم اشاره می‌کند، ولی قرار است این موضوع به تأیید وزارت بهداشت ایتالیا برسد.

پیش از این، رئیس انجمن حمایت از حیوانات با ابراز تأسف از نبود قانونی برای حمایت از حیوانات در ایران گفت: علی‌رغم تمامی تلاش‌های انجمن برای گوشزد کردن نبود قانونی برای بررسی مشکلات ناشی از عدم نگهداری صحیح و حمایت از حقوق حیوانات، تاکنون اقدامی در این رابطه از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

جاوید آل‌داوود در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اشاره به ارائه پیش‌نویس این قانون در مجلس ششم افزود: پیش‌نویس این قانون از سوی انجمن حمایت از حیوانات در مجلس ششم داده شده است، اما تاکنون که مجلس نهم هم آغاز به کار کرده است، ‌هیچ اقدامی برای تصویب و یا حداقل بررسی این پیش‌نویس صورت نگرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در پرونده‌های تخلفاات صورت‌گرفته در مورد اذیت و آزار حیوانات و نقض حقوق آنها به‌دلیل اینکه معمولاً از سیستم‌های اجرایی و یا تشکل‌های غیردولتی حمایتی صورت نمی‌گیرد، هیچ امیدی به بررسی و یا اعمال قانون متخلفان این امر نداریم./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910928-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید