Iranian Agriculture News Agency

دفن درختان جهان‌نما از سوی وزارت راه/ تفاهم‌نامه چهارجانبه پارک جهان‌نما به امضا رسید

در حالی که گفته می‌شود وزارت راه و شهرسازی تعدادی از درختان مسیر بازگشایی اتوبان همت از پارک جهان‌نما را دفن کرده است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از امضای تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر اعمال حداقل خسارت به این پارک خبر داد.

حسین میررجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به امضای تفاهم‌نامه جهان‌نما از سوی وزارت راه گفت: به‌منظور وارد شدن حداقل خسارت به عرصه و فضای پارک تاریخی - بین‌المللی جهان‌نما تفاهم‌نامه‌ای میان استاندار البرز، معاون وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان حفظ محیط زیست به امضا رسیده است تا بر این اساس جاده به نحوی عبور کند تا حداقل خسارت وارد شود.

وی افزود: اجرای عملیات احداث جاده توسط وزارت راه باید به‌گونه‌ای ادامه یابد که یکپارچگی فضای پارک حفظ شود که این مهم با محصور کردن حریم جاده و ایجاد زیرگذر از سوی شرکت مجری انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه باید درختان به شکل کارشناسی و فنی جابه‌جا شوند که به همین منظور باید کارشناس و ناظری از سوی منابع طبیعی در تمامی مراحل پروژه بازگشایی اتوبان همت حضور داشته باشد.

میررجبی ادامه داد: همچنین طبق بند "ب" ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید خسارت وارده به عرصه این پارک توسط وزارت راه جبران شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه به امضای وزارت راه رسیده است که امید می‌رود با جبران خسارت به‌عمل‌آمده و جلوگیری از تخریب بیشتر پارک جهان‌نما به تعدات خود در این باره عمل کند.

پیش از این، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا گفته بود: برای وارد شدن حداقل خسارت به فضا و عرصه درختان در عبور مسیر اتوبان همت از پارک جهان‌نما صورتجلسه‌ای میان رئیس سازمان جنگل‌ها و معاون وزیر، استاندار البرز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی تنظیم شد که با گذشت بیش از سه ماه علی‌رغم تمام جلسات هماهنگی در دفتر معاون وزیر جهاد کشاورزی و یا استانداری البرز و سایر جلسات تخصصی دیگر وزارت راه یک تنه با موضوعات صورتجلسه مخالفت می‌کند.

میررجبی ادامه داد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکنون با امضا و تأیید صورتجلسه مخالفت کرده‌اند، اما از آنجایی که قرار بود پس از تنظیم صورتجلسه و ارسال آن به سازمان جنگل‌ها، مجوز بازگشایی مسیر صادر شود، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بدون هیچ‌گونه هماهنگی عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است.

در همین رابطه، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در حالی اخبار منتشر شده درباره درختان قطع شده جهان‌نما را جوسازی دانسته بود که گفته می‌شد وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بدون مجوز بازگشایی این اتوبان از پارک بین‌المللی و سیاسی جهان‌نما عملیات اجرایی خود را از ضلغ غربی آغاز کرده‌اند.

قدرت‌اله ضیایی‌فر با جوسازی خواندن اعلام قطع درختان نادر گفته بود: 250 اصله نهال خارج از محدوده پارک جهان‌نما که در روز درخت‌کاری سال گذشته توسط مسئولان محلی کاشته شده بود، به قسمت شمالی اتوبان تهران - کرج منتقل شده و هیچ‌گونه قطع درختی صورت نگرفته است.

گفتنی است، در جریان بازگشایی مسیر اتوبان همت از پارک جهان‌نما وزارت راه پیش از امضای تفاهم‌نامه و یا اخذ مجوز اقدام به قطع درختان این پارک کرده است که البته پیش از حضور و یا اطلاع مسئولان امر آنها را دفن کرده و تعدادی از درختانی را که نیز با هدف جابه‌جایی به مناطق دیگر قطع کرده بود با توجه به شرایط اقلیمی این فصل از سال و همچنین نوع کندن و شکسته شدن احتمال می رود که آنها نیز خشک و نابود شوند.

با توجه به آغاز بیش از سه ماه از اجرای عملیات راه‌سازی در پارک جهان‌نما و سر باز زدن وزارت راه از امضای تفاهم‌نامه و یا شروع عملیات با اخذ مجوز و همچنین تخریب تعدادی ا زدرختان امضای این تفاهم‌نامه پس از گذشت این مدت زمان طولانی چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

این در حالی است که در بازگشایی مسیر این اتوبان از پارک جهان‌نما بیشتر توجهات به تعداد درختان قطع شده معطوف است در حالی که فاجعه عظیم پس از احداث جاده و آسفالت کردن عرصه پارک به وقوع می‌پیوندد چرا که با عبور این اتوبان و افزایش تردد وسایط نقلیه این عرصه به تدریج نابود خواهد شد صرف‌نظر از اینکه به کار بردن عوامل ناسازگار با محیط زیست در عرصه‌های زیست محیطی خود گزینه‌ای قابل تأمل است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910928-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید