Iranian Agriculture News Agency

افزایش سرانه فضای سبز کشور در سال جاری

در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی سرانه پوشش فضای سبز کشور حدود یک‌هزار و700 مترمربع برای هر فرد ایرانی است که قرار است در یک برنامه 10 ساله به دوهزار و 500 مترمربع افزایش یابد

افزایش سرانه فضای سبز کشور در سال جاری
افزایش سرانه فضای سبز کشور در سال جاری

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جنگل‌ها در بندرگناوه استان بوشهر با اشاره بر توسعه فضای سبز کشور گفت: توسعه و افزایش سرانه پوشش فضای سبز در کشور به تفکیک استان‌ها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده که از سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا اورنگی افزود: بر این اساس، باید مساحتی حدود شش میلیون هکتار به مبحث توسعه فضای سبز کشور در حوزه جنگل‌های دست کاشت، احیاء و پرورش مناطق جنگلی و سایر فعالیت‌های توسعه فضای سبز اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط و موقعیت کشور از لحاظ اقلیمی و توپوگرافی، توجه به فعالیت‌های مربوط به حفاظت خاک و آبخیزداری در کشور یکی از موضوع‌های مهم است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها آن را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بر این اساس، مباحث مربوط به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با هدف استحصال آب و کنترل فرسایش و مدیریت سیلاب و روان‌آب‌ها درسطح کشور ازجمله طرح‌های اولویت‌داری است که دنبال می‌شود.

اورنگی در پایان خاطرنشان کرد: حدود دوهزار و 500 پروژه سازه‌ای نظیر مال قاید گناوه در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده و حدود 100 پروژه دیگر نیز در سال جاری در دست اجرا است.

گفتنی است، سرانه فضای سبز برای هر شهروند ایرانی کمتر از 0.2 هکتار است، در صورتی که میانگین فضای سبز در جهان برای هر فرد 0.8 هکتار است و این آمار نشان می‌دهد که در ایران کمتر از یک‌چهارم میانگین و استاندارد جهانی فضای سبز وجود دارد، بنابراین تلاش‌های حفاظتی برای حفظ اندوخته‌های جنگلی باید دست کم چهاربرابر متوسط جهانی باشد.

این در حالی است که سرانه خاک هر ایرانی 0.2 هکتار است، اگرچه میانگین جهانی آن برای هر فرد 0.5 هکتار برآورد شده است.

طی 50 سال اخیر بیش از یک‌سوم جنگل‌های کشور نابود شده‌اند، این در حالی است که اگرچه در میان 45 کشور نخست دارای جنگل دنیا قرار گرفته‌ایم، اما از طرفی هم جزء پنج کشور نخست تخریب‌کننده جنگل‌ها هستیم.

پیش‌بینی می‌شود تا 50 سال آینده عمده جنگل‌های کشور که به دوره سوم زمین‌شناسی بازمی‌گردند، نابود خواهند شد که این امر نگرانی فعالان محیط زیست را برانگیخته است./

V-911002-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید