Iranian Agriculture News Agency

وزیر صنعت:

از صبوری سازمان حفاظت محیط زیست متشکرم

قانون، فوریتی برای اصلاح ساختار آلاینده‌های صنعتی زیست محیطی مصوب کرده که با تعامل محیط زیست به شکل تدریجی در حال اجرا است.

از صبوری سازمان حفاظت محیط زیست متشکرم
از صبوری سازمان حفاظت محیط زیست متشکرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با اعلام این مطلب با اشاره به آخرین روز دنیا، آن را قهر زمین دانست و گفت: بیایید با طبیعت آشتی کنیم. بشر، بکر بودن زمین را بر هم زده و دست به تخریب آن می‌زند. حالا که ما باقی مانده‌ایم، بیایید طبیعت را تخریب نکنیم.

دکتر مهدی غضنفری افزود: گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که میزان CO 2 در سال‌های اخیر به دلیل بهره‌برداری‌های نامناسب 200 درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: متخصصان روش‌های مختلفی را برای کاهش تخریب محیط زیست در حوزه صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به استفاده از صنعت هیدروژنی، توسعه سوخت‌های اتانول 85 درصد و توسعه خودروهای هیبریدی اشاره کرد.

غضنفری ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع محیط زیست را از دغدغه‌های اصلی خود قرار داده و فعالان بخش صنعت با حفظ تولید و سودآوری، روش‌هایی به‌کار می‌برند که کمترین میزان تخریب در محیط زیست را داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تخریب‌های زیست محیطی شهرک‌های صنعتی هستند، تصریح کرد: مطالعات ارزیابی‌های زیست محیطی در شهرک‌های صنعتی و نحوه فعالیت آنها بر محیط زیست انجام شده است که منجر به احداث شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی و مدیریت زیست محیطی و مدیریت پسماند شهرک‌های صنعتی پس از خروج و توسعه فضای سبز شده است که از فعالیت‌هایی است که برای کاهش آلودگی زیست محیطی در شهرک‌های صنعتی به‌کار می‌رود.

این مقام مسئول یادآور شد: آمارهای مربوط به توسعه شهرک‌های دوستدار محیط زیست و دارای آزمایشگاه و تصفیه‌خانه در دولت نهم و دهم افزایش یافته، به‌طوری‌که شهرک‌های صنعتی دارای تصفیه‌خانه رشد شش‌برابری داشته است.

غضنفری با اشاره به اینکه پنج‌هزار معدن در کشور وجود دارد و نحوه بهره‌برداری از معادن، آثار زیست‌محیطی متفاوتی دارد، تأکید کرد: از سال 1377، تعداد معادنی که به روش سیم‌برش که روشی دوستدار محیط زیست است، 138 مورد بوده که این امر در سال 87 به 571 معدن رسیده که تقریباً سه‌برابر شده است.

وی اظهار داشت: دلیل این امر، بالا بودن هزینه‌های استفاده از روش سیم‌برش بوده که همچنان بیشترین فعالیت را دارد.

غضنفری در ادامه گفت: در صنعت خودروسازی و فولادسازی و کارخانه‌های معدن، گزارشات متنوعی داریم که نشان می‌دهد روش‌ها و تجهیزات دوستدار محیط زیست در حال بکارگیری و آموزش‌دهی لازم هستند که در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته است.

وی با قدردانی از سازمان محیط زیست افزود: تعامل سازمان محیط زیست و صبوری که بر بخش صنعت، معدن و تجارت داشته‌اند، قابل تقدیر است که عامل آموزش و افزایش تدریجی صنعتی دوستدار با محیط زیست شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: اگر اصلاح روش‌های حافظ محیط زیست به‌درستی صورت گرفت، دیگر تفامهی با فعالان صنعتی صورت نمی‌گیرد، زیرا هر تولیدکننده علاوه بر تولید، باید آسایش و سلامت افراد را نیز در نظر بگیرد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

V-911002-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید