Iranian Agriculture News Agency

شناسایی1300مورد استاندارد کود شیمیایی برای محصولات غذایی

وزیر جهادکشاورزی از شناسایی هزار و 300 مورد استاندارد کود شیمیایی برای محصولات غذایی در کشور خبر داد و گفت: این موارد استاندارد به تصویب سازمان ملی استاندارد رسیده است و ما در حال اجرایی کردن آن هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ˈصادق خلیلیانˈ برای پاسخ به سوال ˈمحمد دهقانˈ نماینده چناران و طرقبه درمورد نحوه اجرای بند (و) ماده 34 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران درمورد مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور یافت.

در بند (و) ماده 34 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کند و عرضه محصولاتی که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده اند را ممنوع کنند.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به این سوال اظهارداشت: وزارت بهداشت موظف است با همکاری این وزارتخانه مقدار مصرف سموم برای محصولات کشاورزی را مشخص کند و عرضه محصولاتی که به صورت غیرمجاز از سموم استفاده کرده اند را ممنوع کند.

خلیلیان یادآورشد: در بند (و) ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده است وزارت بهداشت موظف به همکاری با وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در این راستا ما جلساتی را برای بهینه سازی مصرف سم و کود برگزار کردیم تا بتوانیم در راستای آن تولید مورد نیاز مردم را تضمین کنیم.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: تاکنون برخی سموم که استفاده آن برای محصولات کشاورزی خطرناک است را شناسایی کرده ایم و مقرر شد جایگزین هایی برای آنها مشخص شود.

وی با یادآوری این که برای بهینه سازی مصرف سموم و کود؛ نخست باید در واحدهای تولیدی نظارت و اقدامات خود را آغاز کنیم، اظهارداشت: پس از ورود محصولات به بازار؛ کنترل کننده سلامت آن با وزارت بهداشت و درمان است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: در این راستا ستادی برای بهینه سازی مصرف سموم و مواد شیمیایی و نظارت بر تمام واحدهای تولیدی در وزارت جهادکشاورزی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: براساس ماده 34 برنامه پنج ساله پنجم توسعه باید مقدار سموم و کودهای شیمیایی را در محصولات تولیدی تعیین کنیم که در این راستا اقدامات خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است.

خلیلیان با تاکید بر این که وزارت جهادکشاورزی در بخش تولیدی پایش های خوبی را انجام داده است، یادآور شد: در پایش های اخیر؛ پنج سم پرخطر اعلام و استفاده از آن ممنوع شد و این پنج سم با 43 نوع سم کم خطر در بخش تولید تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی جایگزین شد.

وی تاکید کرد شورای سیاستگذاری مدیریت تلفیقی آفات در وزارت جهادکشاورزی تشکیل شده است؛ تمام گلخانه های کشور تحت نظارت این شورا و ناظر گیاه پزشکی قرار گرفته اند که همچنان این امر ادامه خواهد داشت.

وزیر جهادکشاورزی با یادآوری این که این وزارتخانه 18 عامل جدید بیولوژیک ثبت کرده است، ادامه داد: در این راستا تلاش شد با اصلاح قیمت ها مصرف را به سمت کودهای بیولوژیک سوق دهد و تولید آن نیز در کشور رونق خوبی داشته است.

وی ادامه داد: برنامه ملی تدوین و توسعه تولید محصولات ارگانیک در سطح 500 منطقه و بر روی 35 محصول و با پوشش 150 هزار کشاورز انجام شده است، اکنون گلخانه های کشور تحت کنترل و نظارت قرار گرفته اند که پیش از این چنین اقدامی انجام نشده بود.

وزیر جهادکشاورزی همچنین گفت: آرم محصولات سالم طراحی شده است و با قرار گرفتن بر روی محصولات سلامت آنها قابل کنترل است، در صورتی که برای نظارت و کنترل سموم مواد شیمیایی بودجه ای مورد نیاز باشد آن را در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی خواهیم کرد.

**در ایران برای ایمنی غذا برنامه ریزی و اهتمام وجود ندارد

ˈمحمد دهقانˈ نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با طرح سوال خود اظهارداشت: متاسفانه در کشور ما؛ با همه زحماتی که مسوولان برای تولید انجام می دهند به همان میزان برای ایمنی غذا برنامه ریزی و اهتمام وجود ندارد.

وی با یادآوری این که یک سوم از علل بیماری ها مربوط به سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در همه دنیا دولت مسوول امنیت و سلامت مردم است.

وی ادامه داد: یک متولی مسلط که تمام اختیارات و اهتمام لازم را داشته باشد برای تأمین امنیت غذایی در کشور وجود دارد البته طبق قانون ۱۳۴۶ هم وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوول این کار هستند اما متفرق هستند و هر یک از این وزارتخانه ها بخشی از وظایف را بر دوش دیگری قرار می دهد.

عضو هیات رییسه مجلس نهم افزود: هرکسی که وزیر است همان اندازه که به فکر تولید است باید به همان اندازه به فکر سلامت تولیدات باشد.

دهقان با یادآوری این که ایران اولین رتبه سرطان معده را در دنیا دارد، اظهارداشت: سرعت افزایش بیماری ها در کشور ما از سرعت اقداماتی که مسوولان انجام می دهند، بیشتر است و در کل ما وضعیت خوبی در این رابطه نداریم.

وی ادامه داد: وقتی محصولات ما صادر می شود در خارج روی آن آزمایش انجام می دهند و محصول را به کشور بر می گردانند ولی همان محصول مشکل دار در داخل کشور استفاده می شود که این روند باید اصلاح شود.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس یادآورشد: مردم حاضرند محصولات را گران تر بخرند، ولی محصولی که خریداری می شود باید سالم باشد، اقداماتی که وزیر جهادکشاورزی انجام داده ممکن است مفید باشد، ولی کافی نیست.

**فرصت سه ماهه مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

ˈمحمد حسن ابوترابی فردˈ نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی یک فرصت سه ماهه برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر می گیرد تا درباره این سؤال به مجلس گزارش لازم را ارائه دهد.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در دستورالعمل مورخ 20 مرداد 91 درباره مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی بررسی های لازم را انجام داد.

وی افزود: بر این اساس اگر آقای دهقان نماینده چناران و طرقبه موافق باشد، یک برنامه سه ماهه را پیش بینی می کنیم که وزیر جهاد کشاورزی راهکارهای لازم در این زمینه را مورد بررسی قرار دهد و به همراه وزارت بهداشت و درمان گزارشی را پس از 3 ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران نیز گفت: هر چند که از پاسخ وزیر جهادکشاورزی قانع نشده ام؛ اما به احترام آقای ابوترابی فرد این موضوع را فعلاً در صحن علنی مجلس به رأی نمی گذاریم تا پس از این مدت زمانی سه ماهه دوباره این موضوع را پیگیری کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید