Iranian Agriculture News Agency

کلاهی به اندازه وسعت جهان‌نما بر سر منابع طبیعی/ صدور مجوز به شرط انتقال درختان!

در حالی که بر اساس شواهد بسیاری از درختان پارک تاریخی جهان‌نما به دلیل عبور اتوبان همت از بین رفته‌اند، اما معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز با رد قطع حتی یک درخت در این پارک گفت: تمامی فعالیت‌ها در جهان‌نما تحت نظارت است و تاکنون 100 اصله درخت جابه‌جا و نه قطع شده‌اند.

محمدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام اینکه حدود 400 اصله درخت در مسیر بازگشایی اتوبان همت از جهان‌نما قطع شده است، افزود: مجوز ادامه عملیات بازگشایی اتوبان به شرط انتقال درختان به نقاط دیگر پارک صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 100 اصله درخت تحت نظارت محیط زیست و منابع طبیعی جابه‌جا شده‌اند، تصریح کرد: عبور اتوبان، قسمت‌هایی از درختان رؤسای جمهوری کشورها که به همین جهت نیز به پارک سران کشورها شهرت یافته را شامل نمی‌شود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز با رد خبر قطع درختان در جهان‌نما ادامه داد: خبرنگاران زمانی از جهان‌نما عکس و گزارش تهیه کردند که درختان برای انتقال به نقاط دیگر برداشت شده بود و به همین جهت فکر کردند که درختان قطع شده است.

حسینی تأکید کرد: برداشت درختان باید با برنامه صورت می‌گرفت، اگرچه مأموران منابع طبیعی در محل حضور داشتند، اما باید کلیه کارشناسان نظارت می‌کردند که این اتفاق با کمی تأخیر صورت گرفت.

وی یادآور شد: با این وجود، کارشناسان پس از برداشت درختان حضور داشتند و با نظارت آنها تمامی درختان کاشته شد.

بازگشایی اتوبان همت در جهان‌نما از ضلع غربی یا جنوبی؟!

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به عبور اتوبان همت از انتها و ضلع جنوبی پارک جهان‌نما اظهار داشت: برداشت درختان از انتهای پارک انجام شده و تمام تلاش بر این است تا درختان کم‌تری انتقال یابند، اما بر اساس آخرین تمهیدات، درختان برداشت شده تماماً منتقل شدند و هیچ درختی از بین نرفته است.

حسینی خاطرنشان کرد: درختان ضلع جنوبی جهان‌نما قدمتی چهار یا پنج ساله داشتند، اما همین تعداد هم در نقاط دیگر کاشته شدند.

پیش از این، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده حدود سه کیلومتر از مسیر اتوبان همت از سمت تهران به کرج در پارک جهان‌نما باقی است، گفت: جای تعجب دارد که چرا وزارت راه بدون انجام هیچ‌گونه اقدامی درباره عملیات راه‌سازی، بازگشایی اتوبان همت را از ضلع غربی پارک آغاز کرده است، در حالی که مسیر این اتوبان به ضلع شرقی جهان‌نما نزدیک‌تر است.

حسین میررجبی تصریح کرد: اتوبان همت به ضلع شرقی پارک جهان‌نما بیش از ضلع غربی آن نزدیک است، اما ادامه احداث این اتوبان از ضلع غربی آغاز شده است.

وی اظهار داشت: با بازگشایی اتوبان همت از ضلع شرقی پارک جهان‌نما، حداقل خسارت کمتری به این عرصه وارد و درختان کمتری نیز در جریان عبور آن قطع می‌شد که لازم است مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی در این باره پاسخگو باشند.

بازگشایی اتوبان همت از ضلع غربی، شرقی و یا جنوبی هرچند از شدت فاجعه زیست محیطی پیش‌آمده نمی‌کاهد، اما جای سؤال است که آیا واقعاً مسئولان امر حتی از منطقه آغاز عملیات نیز مطلع نیستند و یا شاید با پرتاب کردن گوی به زمین یکدیگر از آشکار شدن زوایای واقعی این فاجعه جلوگیری می‌کنند.

نکته جالب توجه و قابل تأمل این است که اداره‌کل منابع طبیعی البرز به‌دلیل تلاش‌های اداره‌کل رتبه نخست دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در دی‌ماه سال جاری را دریافت کرد که البته دریافت این لوح و تندیس درخور و شایسته است!/

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911004-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید