Iranian Agriculture News Agency

گاندو سوار بر تندر 90!

قرار است کتابچه معرفی تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی که چندی است با خطر انقراض روبه‌رو شده، در فاز نخست در پنج‌هزار خودروی تندر 90 تعبیه شود.

گاندو سوار بر تندر 90!
گاندو سوار بر تندر 90!

دبیر انجمن حامیان زمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام امضای تفاهم‌نامه با معاونت تندر 90 و کارخانه ایران‌خودرو برای حمایت از معرفی و شناساندن گاندو، بومی در حال انقراض ایران گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است که بر اساس آن از این پس گاندو در کتابچه مسئولیت‌های اجتماعی و محیط زیستی تندر 90 دخیل است، به‌طوری‌که این کتابچه در فاز نخست طرح در پنج‌هزار خودرو تعبیه می‌شود.

سعید طهماسبیان افزود: طرح به ایران‌خودرو ارسال شده است و قرار است تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی از طراحی بازی با شخصیت گاندو خبر داد و تصریح کرد: بازی را طراحی کردیم که هدف اصلی آن معرفی گاندو است که علاوه بر آن سعی داریم تا در تمام حرکت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی معرفی گاندو را داشته باشیم.

طهماسبیان ادامه داد: فلش‌کارت‌های مختلفی نیز در حوزه معرفی گاندو، وضعیت زندگی و معیشت، عادات رفتاری و... تهیه شده که برای این امر از دانشجویان دانشگاه هند بهره گرفته‌ایم و تمامی تصویرسازی‌های گاندو چه برای کتابچه‌های تندر 90 و چه برای سایر محصولات فرهنگی با کمک حوزه هنر صورت گرفته است.

طراحی 80 کاراکتر برای تمساح در حال انقراض ایرانی

دبیر انجمن حامیان زمین تأکید کرد: تاکنون 80 کاراکتر برای گاندو به تصویر کشیده شده، چرا که در نهایت گاندو یک گونه تمساح است که چهره‌ای خشن و ظاهری ترسناک دارد، اگرچه تاکنون هیچ گزارشی از حمله این حیوان به انسان گزارش نشده است.

وی یادآور شد: گاندو کاملاً با انسان تعامل دارد و باید گفت که این جانور بر خلاف چهره‌اش، بسیار آرام است.

پای گاندو به شرکت آب و فاضلاب باز شد!

این فعال محیط زیست با اشاره بر به تصویر کشیدن گونه گاندو در قالب قصه و داستان اظهار داشت: قصه‌ای به نام "شهر گاندوها" نوشته شده که تمام شخصیت‌های آن، گاندو هستند.

طهماسبیان همچنین گفت: در همین رابطه حتی شرکت آب و فاضلاب نیز قرار است تئاتری با محوریت معرفی گاندو به نمایش بگذارد که یکی از کاراکترهای مثبت این نمایش گاندو انتخاب شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در چندین دوره‌ای که در مهدهای کودک برای آموزش بازیافت، فضای سبز و... برگزار شده، تمامی شخصیت‌ها گاندو بوده که با این کار هم بازیافت، مدیریت پسماند، فضای سبز و... به کودکان آموزش داده شده و هم گاندو با ورود به سرزمین کودکان معرفی شده است.

گفتنی است، تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی که بزرگ‌ترین خزنده ایران و در زبان محلی و بومی به نام گاندو شهرت دارد، طبق آخرین سرشماری‌های صورت‌گرفته با خطر کاهش جمیعت و انقراض روبه‌رو است.

گاندو بومی ایران است و در هیچ استانی از کشور جز جنوب سیستان و بلوچستان و در منطقه رودخانه‌های سرباز، باهوکلات، کاجو و منطقه حفاظت‌شده گاندو دیده نمی‌شود.

تعداد گونه تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی که در باور مردم بومی منطقه حیوانی مقدس است، طبق آخرین سرشماری‌ها در بهار سال جاری در منطقه سرباز به 286 رسیده است و این در حالی است که به گفته مسئولان محلی تا دو سال گذشته این تعداد 400 گونه گاندو بوده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911004-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید