Iranian Agriculture News Agency

دست‌اندازی به پارک ملی بمو با احداث خط لوله گاز!

عبور خطوط لوله انتقال گاز حدود پنج کیلومتر از پارک ملی بمو استان فارس را که از قدمت 40 ساله حفاظتی برخوردار است، تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد که این امر نابودی گونه‌های بومی این عرصه را به همراه خواهد داشت.

دست‌اندازی به پارک ملی بمو با احداث خط لوله گاز!
دست‌اندازی به پارک ملی بمو با احداث خط لوله گاز!

رئیس انجمن حلقه سبز زمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: به‌دلیل اینکه پالایشگاه نفت شیراز در مجاورت پارک ملی بمو قرار دارد به بهانه عبور خط لوله انتقال نفت از این پارک خطوط لوله گاز عبور خواهد کرد که حدود پنج کیلومتر از این پارک 40 هزار هکتاری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

محمد شیرازی افزود: در 45 کیلومتری جنوب شیراز میدان نفت و گازی وجود دارد که گفته می‌شود این خط لوله از پارک ملی بمو به آنجا کشیده خواهد شد اما مشخص نیست که چرا به بهانه عبور خط لوله نفت از پالایشگاه نفت شیراز به جنوب سروستان می‌خواهند اقدام به تخریب کنند.

پیش از این، ابراهیمی کارنامی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست فارس گفته بود: 620 گونه از دوهزار و 400 گونه گیاهی استان فارس در پارک ملی بمو جمع‌آوری شده است.

گفتنی است، پارک ملی بمو یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس به‌شمار می‌رود که از حدود 40 سال پیش تاکنون به موجب مصوبه شورای عالی محیط زیست، تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

از پستانداران پارک ملی بمو می‌توان به قوچ و میش، آهو، بز و پازن، پلنگ، کفتار، گرگپف روباه، شغال و احتمالاً دو نوع گربه وحشی و از 55 گونه پرنده می‌توان به عقاب طلایی، هما، کرکس، دال، کبک، تیهو، کوکر سفید، سینه سیاه و... اشاره کرد.

این پارک در سال ۴۶، 50 هزار و در سال ۴۹ حدود 48 هزار هکتار مساحت داشت، اما اینک حدود 40 هزار هکتار مساحت دارد که سه رشته کوه به موازات هم از شرق به غرب آن امتداد دارد./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-911015-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید