قاچاق بنزین و گازوئیل با گالنهای 20 لیتری
درآمد 900 هزار تومانی مرزنشینان از ارزانی سوخت
در زمانی که بنزین سهمیهبندی شد، قیمت بنزین از حدود 70 الی 80 تومان به 700 الی 800 تومان رسید و عملا باعث شد که مصرف بنزین کاهش پیدا کند و از حدود 92 میلیون لیتر به حدود 63 میلیون لیتر در روز برسد و جلوی قاچاق بنزین گرفته شود، اما به علت اینکه قیمت گازوئیل در آن زمان افزایش داده نشد، قاچاقش توسعه پیداکرد، لازم است که کارت سوخت برای گازوئیل صادر شود و جلوی قاچاق آن گرفته شود.
گلشن بابادی- "اگر فردی در یک روز دو گالن 20لیتری سوخت را از کشور خارج کند، روزانه درآمدی حدود 800 تا 900 هزارتومان خواهد داشت " این موضوعی است که چند روز پیش توسط رئیس اتاق بازرگانی تهران در جمع هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد و عمق فاجعهای را نشان داد که نه تنها به قاچاق سوخت ختم نمیشود، بلکه نشان از معضلات بزرگتر و زخم های عمیق تر بر جان اقتصاد کشور دارد.
در حالی که مردم به علت افزایش قیمت کالاها، از پس خریدن مایحتاج روزمره خود برنمیآیند و هشتشان گروی نان شبشان است، عدهای به راحتی میتواند با خارج کردن کالاها و محصولات داخلی از مرزهای کشور، پول هنگفتی را به جیب بزنند، چرا که این پول هنگفت نشان از ارزش ناچیز پول ملی دارد و از همه مهمتر خروج گالن گالن سوخت از مرزهای کشور نشان از خوان گسترده قاچاق سوخت دارد که از سالهای پیش رواج داشته و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و با پایین آمدن ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است.
مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در ارتباط با بررسی علل قاچاق سوخت کشور به خارج از مرزهای کشور و سرازیر شدن گالن گالن سوخت کشور به سمت کشورهای همسایه به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «مسئله قاچاق سوخت سالهای سال است که وجود دارد و مسئله بسیار خطرناکی برای اقتصاد ملی کشور به حساب میآید و با روشهایی چون بازرسی نیروی انتظامی و غیره نیز قابل کنترل نیست؛ علت آن هم این است که قیمت سوخت در کشورهای همسایه ما بسیار بالاتر از قیمت در کشور ما است، به عنوان مثال قیمت هر لیتر گازوئیل در ترکیه چیزی در حدود چهار تا پنج هزارتومان است، در کشورهای جنوب خلیج فارس نیز قیمت سوخت تقریبا یک تا یک ونیم درهم است و در افغانستان و پاکستان نیز به همین میزان قیمت سوخت گران است، بنابراین وقتی کالایی در کشور ما ارزان باشد و در کشورهای اطراف گران، این مسئله زمینهای را ایجاد می کند که سودجویان با خروج غیرقانونی سوخت به این کشورها از این مسئله سواستفاده کنند.»
دانشمند ادامه داد: «با یک حساب سرانگشتی از تعداد کامیونهایی که گازوئیل مصرف میکنند و میزان گازوئیل مصرفی و فروخته شده، درمییابیم که چقدر گازوئیل قاچاق میشود. راه حل این مشکل این است که باید قیمت گازوئیل را با قیمت آن در منطقه همتراز و قیمت آن را با سایر کشورها همسانسازی کرد، چراکه امکان این مساله وجود ندارد که میلیمتر به میلیمتر مرزهای کشور را به منظور جلوگیری از قاچاق با نیروهای امنیتی پوشاند بلکه باید قیمت با کشورهای همسایه همسانسازی و مصرف آن مدیریت شود.»
این فعال اقتصادی در باره اینکه در این همسانسازی و افزایش قیمت ممکن است، عدهای ضرر کنند پاسخ داد: «با همسانسازی قیمت سوخت کامیونهای داخل کشور بالا میرود و بنابراین ارزش حمل و نقل نیز افزایش خواهد داشت و آثار این افزایش حمل و نقل در اقتصاد کشور تورمی خواهد بود، از طرفی دیگر با افزایش قیمت گازوئیل، سوخت مورد نیاز ماشینآلات کشاورزی و چاههای کشاورزی نیز افزایش خواهد داشت و این مسائلی است که پیش روی افزایش قیمت گازوئیل قرار داد.»
دانشمند در ارتباط با راه حل معضلات ناشی از افزایش قیمت گازوئیل و مدیریت صحیح آن توضیح داد: «برای مصرف گازوئیل باید کوپن تعیین کنیم به شکل کارت سوخت بنزین که در سالهای اخیر اجرایی شد و به طور مثال قیمت هر لیتر گازوئیل را با کوپن 300 تومان و بدون کوپن پنج هزارتومان در نظر بگیریم از این طریق میتوان جلوی افرادی را که از جایگاههای سوخت، گازوئیل را میخرند و گالن گالن از مرزها خارج میکنند را گرفت، برای این کار باید میزان سوخت مورد نیاز یک ماه برای یک کامیون را در نظر گرفت، ولی این مقدار در یک بازه زمانی مشخص در اختیار شخص قرار بگیرد و این گونه نباشد که کامیوندار کل میزان گازوئیلش را به یکباره دریافت کند و بتواند آن را به شخص دیگری بفروشد.»
رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارت، اعتقاد دارد که هرگز نمیتوان قاچاق سوخت را به صفر رساند، اما میتوان کاری کرد که قاچاق به سمت صفر میل کند و ادامه داد: «در زمانی که بنزین سهمیهبندی شد، قیمت بنزین از حدود 70 الی 80 تومان به 700 الی 800 تومان رسید و عملا باعث شد که مصرف بنزین کاهش پیدا کند و از حدود 92 میلیون لیتر به حدود 63 میلیون لیتر در روز برسد و جلوی قاچاق بنزین گرفته شود، اما به علت اینکه قیمت گازوئیل در آن زمان افزایش داده نشد، قاچاقش توسعه پیداکرد، لازم است که کارت سوخت برای گازوئیل صادر شود و جلوی قاچاق آن گرفته شود.»
دانشمند در ارتباط با این سوال که کامیون های خارجی به چه صورتی باید هزینه گازوئیل خود را پرداخت کنند گفت:« کامیون های خارجی باید با قیمت آزاد گازویل را تهیه کنند، مگر کامیون های ایرانی که به کشورهای خارجی میروندهمین کار را انجام نمیدهند؟ در کشورهای خارجی گازوئیل گران است و به کامیونداران ما نیز با همان قیمت گرانش فروخته می شود.»
او اعلام کرد: «با این قیمت نباید فکر کرد که مردم ضرر میکنند، چرا که کشور با تولید گازوئیل، زیان میدهد چرا که پالایش نفت خام و تبدیل آن به گازوئیل با احتساب اینکه قیمت هر بشکه نفت در حدود 14 دلار تمام میشود، در حالی که قمیت هر بشکه نفت 70دلار است، دولت را متضرر میکند، پس نباید گازوئیلی به ارزش 70 دلار را 14 دلار فروخت و راه را برای قاچاق آن باز گذاشت. در سیستمهای نوین مدیریتی سیستم خودکنترلی وجود دارد قیمت گازوئیل را خود گازوئیل باید کنترل کند، دادن کوپن یکی از این راهها است.»
دیدگاه تان را بنویسید