عرضه مستقیم محصولات تولیدی روستاها در سطح شهرها از طریق راه اندازی طرح روستا ـ بازارها در آذربایجان شرقی
ساماندهی بازرگانی محصولات کشاورزی و نظام بهره برداری در کاهش قیمت تمام شده محصول موثر است
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طی دو ماه آینده طرح روستا ـ بازارها در استان آذربایجان شرقی اجرا و راه اندازی خواهد شد که از طریق آن به صورت مستقیم محصولات تولیدی روستاها در سطح شهرها عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در برنامه زنده تلویزیونی گئجه لر شبکه سهند که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی به اتفاق جمعی از مدیران بخش کشاورزی و تعدادی از تولیدکنندگان برتر این بخش حضور یافته بود در ارتباط با بحران دریاچه ارومیه و برنامه های کلان سازمان جهادکشاورزی استان در راستای بیابانزدایی گفت: حوضه دریاچه ارومیه در واقع نمودی برای لزوم مبارزه با بیابان زایی است اگر در گذشته صحبتی از بیابان زایی می رفت شاید هرگز نام استان آذربایجان شرقی به ذهن متبادر نمی شد و بیشتر اذهان به استانهای جنوبی کشور متمرکز می گشت اما امروزه بحران آب پیش آمده به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه نشان می دهد اگر این امر مدنظر قرار نگیرد حتی در استانی مانند آذربایجان شرقی نیز این تهدیدات بروز نموده و امکان تبدیل اراضی مناسب به بیابان پیش خواهد آمد بنابراین مبارزه با بیابان زایی جزو شرح وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می باشد.
وی با بیان اینکه در حوضه دریاچه ارومیه بوته کاری اتفاق افتاده از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه از اقدامات خوبی بود که امروز نتایج آن در تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد گرد و خاک قابل مشاهده است ادامه داد: بعلاوه جنگل کاری هایی که در دو حوضه دیگر صورت می گیرد و اجرای طرح تعادل دام و مرتع در مراتع نیز از اولویت های اداره کل منابع طبیعی در این راستاست.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با قیمت بالای میوه در استان اظهار داشت: اگر بخواهیم قیمت تمام شده هر کالایی را محاسبه نماییم، باید به قیمت مواد اولیه توجه نماییم در تولید میوه نیز باید توجه داشت که برای تولید این محصول انواع نهاده ها (سم و کود) و آب مصرف شده و از نیروی انسانی استفاده شده است، وقتی نهاده های مربوط به تولید افزایش قیمت داشته است مسلماً محصول نهایی نیز با افزایش قیمت همراه خواهد بود به این ترتیب نباید تولید و مصرف را در تقابل هم قرار داد، زیرا اگر مصرف کننده از خرید محصول خودداری نماید و تولید کننده در فروش محصول دچار مشکل گردد و به واسطه بالا بودن قیمت از تولید سرباز زند، مشکل تولید عمیق تر خواهد شد.
وی در این راستا افزود: تمام تلاش های تولید کنندگان بر این است که قیمت نهایی محصول را کاهش دهند اما قطعا افزایش قیمت نهاده ها تاثیر خود را خواهد داشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با مصرف 80 درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی و تمایل روزافزون مردم به فعالیتهای باغداری بیان داشت: یکی از اولویت های اساسی که در بخش کشاورزی دنبال می شود، مصرف درست آب است تا استفاده همیشگی از این عامل تولید تضمین گردد لذا توصیه های استفاده از الگوی کشت مناسب و تولید محصولاتی با نیاز آبی کم در اولویت قرار می گیرد (که در حوضه دریاچه ارومیه این اتفاق رخ می دهد). بعلاوه بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احداث گلخانه ها که در جهت تولید محصول بیشتر از حجم مشخصی از آب صورت می گیرد، و اصلاح شبکه و سیستم های آبیاری و استفاده از آبیاریهای تحت فشار در رأس برنامه های سازمان جهادکشاورزی است که در این ارتباط 85 درصد هزینه های مربوط به اجرای آبیاری تحت فشار بصورت بلاعوض در اختیار بهره برداران و کشاورزان قرار داده می شود و تنها 15 درصد مابقی آورده شخصی است.
فتحی در ارتباط با نقش واسطه ها در افزایش قیمت محصولات کشاورزی افزود: سازمانی در داخل ساختار وزارت جهادکشاورزی تحت عنوان سازمان تعاون روستایی موجود است که دارای دو وظیفه عمده است: ساماندهی بازرگانی محصولات کشاورزی و ساماندهی نظام بهره برداری. هر دو وظیفه ذکر شده در قیمت تمام شده محصول موثر است. وقتی که نظام بهره برداری کشاورزی به سمت یکپارچگی اراضی کشاورزی حرکت نماید، طبیعتا در این اراضی یکپارچه هزینه ها سرشکن شده و امکان مکانیزه کردن آن نیز بیشتر می شود و در این صورت طبیعتا قیمت تمام شده محصول کاهش خواهد یافت.
وی در ارتباط با حذف واسطه ها نیز افزود: در کشاورزی موجود که نظام بهره برداری آن در قطعات کوچک اتفاق می افتد، نباید واسطه ها را عنصر نامطلوب به شمار آورد زیرا اگر در این شرایط واسطه ها نقش خود را ایفا ننمایند کشاورزان در فروش محصولات خود دچار مشکل خواهند شد اما وظیفه ای که برای سازمان تعاون روستایی متصور هستیم که اخیرا نیز مورد توجه بیشتری واقع شده و در قالب توزیع هوشمند نیز مطرح شده است و در روزهای اخیر پلت فرم بومی نیز در ارتباط با آن راه اندازی شد کم کردن فاصله بین تولید و مصرف است یعنی تشکل های مربوطه و شرکت های تعاونی روستایی که به صورت شبکه در سطح کشور پراکنده اند، ضمن تامین نهاده های مورد نیاز و ارائه آن به کشاورزان، به خریداری محصول نهایی اقدام نموده و در اختیار مصرف کننده قرار دهند همینطور در طی دو ماه آینده طرح روستا ـ بازارها اجرا و راه اندازی خواهد شد که از طریق آن به صورت مستقیم محصولات تولیدی روستاها در سطح شهرها عرضه خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید