ایجاد روستابازار در سطح شهر با همکاری شهرداری تبریز
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی گفت: شبکه تعاون روستایی آذربایجان شرقی به واسطه داشتن شبکه گسترده، ظرفیت بالایی در بازاریابی محصولات کشاورزی دارد.
به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر رنجگران با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تراز شبکه سهند، ضمن اشاره به وظایف تصدیگری و حاکمیتی تعاون روستایی در خصوص خرید، انبار و بازاریابی محصولات کشاورزی، بیان کرد: خرید محصولات کشاورزی در شبکه تعاون روستایی در سه فرآیند خرید تضمینی محصولات کشاورزی، فرآیند خرید توافقی محصولات کشاورزی، فرآیند خرید حمایتی محصولات کشاورزی تعریف شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کل تولید محصولات کشاورزی در استان پنج میلیون تن است و در اکثر محصولات رتبههای یک تا پنج را در کشور داریم، ضرورت ورود تعاون روستایی در بازاریابی این محصولات کاملا مشخص است.
رنجگران به بازاریابی این محصولات اشاره کرد و افزود: بازاریابی محصولات کشاورزی نیز در شبکه تعاون روستایی در سه فرآیند صادرات، ارتباط با شبکه مویرگی سایر استانها و ایجاد روستابازار گنجانده شده است.
وی در بحث صادرات به همکاری تعاون روستایی استان در خصوص محصول سیر با بخش خصوصی در انبار ایلخچی اشاره کرد.
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی، به بحث روستابازار اشاره کرد و گفت: از گذشته در روز بازارها روستاییان انواع محصولات خود را ارائه میدادند که با آغاز فعالیت و توسعه روستابازار میتوان برخی از تولیدات و محصولات کشاورزی را بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم و این ظرفیت خوبی برای برندسازی و بازاریابی محصولات کشاورزی است.
ورنجگران توضیح داد: تفاوت روستابازار با روزبازار در این است که روستابازارها در مکانی مسقف و فقط برای محصولات کشاورزی اختصاص خواهند داشت که این محصولات 15 تا 20 درصد پایینتر از قیمت بازار در مکانی که پایدار است به فروش خواهند رسید.
رنجگران با اشاره به جایگاه شبکه تعاون روستایی در تمام مراحل زنجیره ارزش تولید، گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، فروشگاهها و شرکتهای تعاونی بخش روستایی میتوانند بهصورت متمرکز و هماهنگ با اتحادیهها در راستای توزیع و عرضه کالاهای اساسی تنظیم بازار وارد عمل شوند.
وی در خصوص برنامهریزیهای انجام شده در سطح برخی از شهرستانها و کلانشهرهای استان، همچون تبریز بهمنظور ایجاد روستابازار با همکاری شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: وجود این روستا بازارها سبب حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و تضمین سود کشاورزان و تولیدکنندگان با حذف واسطههای غیرضروری میشود.
رنجگران یادآور شد: روستابازار معرفی توانمندیهای روستایی در حوزه تولید و ایجاد بازار مناسب برای عرضه مستقیم محصولات روستاییان است. دلالان غیرضروری از طریق کانالهای عرضه رسانی فرعی باعث ایجاد التهاب در موارد حساس مانند کمبود محصولات کشاورزی میشود که تعاون روستایی در این مورد علاوه بر ورود در خرید میتواند نقش نظارتی خوبی هم داشته باشد.
دیدگاه تان را بنویسید