رئیس سازمان امور عشایر ایران:
سهمیه کنکور دانشآموزان عشایری باید احیا شود
سهمیه کنکور عشایر 10 سال پیش حذف شده است و حالا سازمانهای متولی امور عشایر از تبعات منفی این اقدام خبر دادهاند.
به گزارش گروه اجتماعی ایانا، رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: «مجلس، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کمک کنند تا سهمیه کنکور عشایر بار دیگر احیا شود؛ سهمیه کنکور عشایر قبلا نیز وجود داشت اما حدود 10 سال پیش حذف شد که ظلمی به جامعه عشایری بود.»
کرمعلی قندالی درباره ارتقای سطح دانش عشایر گفت: «شورای عالی عشایر در سال 93 سه طرح مصوب کرد که یکی از آنها ارتقای سطح دانش عشایر بود؛ این طرح در سال 95 به تصویب هیات وزیران رسید و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد و اجرای آن از ابتدای سال 96 شروع شده است.»
قندالی با بیان اینکه پراکندگی عشایر بسیار زیاد است و باید آموزش و پرورش عشایری به جد تقویت شود، گفت: «سامانه جامع عشایر طراحی شده که بخشی از آن مربوط به آمار بیسوادان در مناطق عشایری است. این سامانه امسال تکمیل میشود و اطلاعات آن را در اختیار سازمان نهضت سواد آموزی قرار میدهیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «عشایر، سهمیهای در کنکور ندارند. لذا تلاش می کنیم به کمک سازمان امور عشایر و مجلس شورای اسلامی اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی محقق شود.»
دولت به دنبال سهمیه کنکور عشایر
رضوان حکیمزاده درباره علت ریزش دانش آموزان عشایری از دوره ابتدایی به دبیرستان توضیح داد: «در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانشآموز در یک کلاس چند پایه قرار میگیرند و یک معلم کفایت میکند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.»
حکیمزاده درباره تعلق گرفتن سختی کار به معلمان عشایری گفت: «سرانه هر دانش آموز عشایری سه برابر دانش آموز عادی است و تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوطه، سختی کار خاص معلمان عشایری فراهم شود.»
وی افزود: «اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایری تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایری بالا میرود و کیفیت مدارس عشایری ارتقا مییابد.»
عشایر بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را دارند
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: «بیشترین نرخ بازماندگی از تحصیل در مناطق عشایری وجود دارد و بر اساس آمار ریزش تعداد دانشآموزان از دوره ابتدایی به متوسطه در مناطق عشایری زیاد است.»
علی باقرزاده در ادامه افزود: «برنامههای متعددی برای افزایش پوشش تحصیلی در این مناطق داریم و براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۹۵ موظف هستیم تا ۵۵۸ هزار نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را در طول برنامه ششم توسعه آموزش دهیم.»
باقرزاده درباره آمار عشایری که از تحصیل بازماندهاند، گفت: «آمار دقیق عشایر به ما داده نشده و این آمار به صورت تجمیعی با سوادآموزان روستایی ارائه شده است. اگر این آمار را داشته باشیم پیمانکار آموزش عشایر میشویم و آنها را در محل زندگیشان آموزش میدهیم.»
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه این سازمان مسئول تامین محتوای آموزشی، نیروی انسانی و منابع مالی برای آموزش عشایر است گفت: «جامعه عشایری در اولویت برنامههای سواد آموزی نهضت قرار دارند و اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش در مناطق عشایری برطرف میشود.»
معلم مدارس عشایری باید از جنس عشایر باشد
رئیس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر معلم و مربی بهداشت و سایر مشاغل خدماترسان که باید به عشایر خدمت بدهند از جنس خودشان باشد، با مشکلاتی که اکنون عشایر دارند مواجه نخواهیم بود.»
وی در خصوص تخصیص سهمیه کنکور به عشایر گفت: «البته اگر قرار باشد سهمیهای در کنکور ایجاد شود، باید تا وقتی که فرد با عشایر زندگی میکند، اعمال شود و نه اینکه برخی از فرصت سهمیه استفاده کنند و بعد انتقالی بگیرند و به جای دیگری بروند که ما این را نمیپسندیم.»
رئیس فراکسیون عشایری با اشاره به اقدامات قابل توجهی که در سال های اخیر برای عشایر در نظر گرفته شده است، گفت: «اختصاص یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی که معادل 150 میلیارد تومان است از جمله اقدامات قابل توجهی به شمار میرود که در اختیار تعاونیهای عشایری قرار گرفته است. همچنین سهمی از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه مناطق عشایری در نظر گرفته شده است.»
دیدگاه تان را بنویسید