جانشین معاونت اجتماعی پلیس راهور:
موتور راکبان بدون کلاه ایمنی قطعا توقیف میشود
یش از ۹۳ درصد افراد فوت شده از بین موتورسیکلتسواران، بهعلت ضربات وارد شده به سر و گردن جان خود را از دست دادهاند.
به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سرهنگ علیاصغر شریفی جانشین معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک این پلیس گفت: احتمالاً شهروندان شاهد بودهاند که بعضاً پلیس جلوی برخی موتورسیکلتها را میگیرد و تعدادی از آنها را توقیف میکند. ممکن است تصور شود این کار باعث جلوگیری از امرار معاش صاحبان موتورسیکلت است. خوب است بدانیم که یکی از علتهای اصلی توقیف موتورسیکلتها نداشتن کلاه ایمنی راکبان آنهاست؛ در حالی که کلاه ایمنی ارتباطی جدی و حیاتی با حفظ جان آنها دارد.
شریفی با ارائه آماری در این رابطه، گفت: با بررسی آمارهای پزشکی قانونی و اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، متوجه میشویم که بیش از ۹۳ درصد افراد فوت شده از بین موتورسیکلتسواران، بهعلت ضربات وارد شده به سر و گردن جان خود را از دست دادهاند. ضرباتی که در اثر برخورد با سایر وسایل نقلیه، سطح زمین، گاردریلها و... رخ میدهد.
به گفته او، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد سرعت ضربه به جمجمه را کاهش میدهد، از شدت ضربات میکاهد و مانع برخورد شدید مغز با جمجمه در اثر ضربه وارد شده به سر میشود. کلاه ایمنی استاندارد نیروی ضربه را در سطح بزرگتری پخش میکند تا این نیرو روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشده و از فشار ایجاد شده کاسته شود. همان فرد سرپرست خانواری که با موتورسیکلت امرار معاش می کند یا کارمند و کاسبی که برای رفت و آمد به محل کار از موتورسیکلت استفاده می کند، اگر از کلاه ایمنی استفاده نکند، ممکن است روزی به همین علت خانواده و دوستان خود را داغدار کند. ضربه شدید وارد شده به سر در اثر سانحه رانندگی، اگر هم منتج به جان باختن فرد نشود مطمئناً آسیبها و ناتوانیهایی جدی را برای او به همراه خواهد داشت. سختگیریهای پلیس در خصوص الزام به استفاده از کلاه ایمنی، در واقع تلاشی برای حفظ جان موتورسیکلتسواران است که خانوادههایشان همراه و دلنگران آنها هستند.
دیدگاه تان را بنویسید