اثر تحریمها بر افزایش حق بیمه کشتی و هزینه حمل و نقل
سود صادرات کاهشی شد
امروزه هیچ کانتینری از سمت کشوری چون چین به سمت ایران نمیآید و علت این است که حمل و نقل این مواد برای کشورهای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد چراکه هزینههای حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی به شدت بالا رفته است و افزایش کرایهها بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر میگذارد و باعث میشود سود ما برای کالایی که صادر کردهایم کمتر شود و این عوامل به نفع کشورهای خارجی و به ضرر اقتصاد ملی است.

محصولات معدنی چون سنگآهن یکی از اقلامی هستند که به گفته کارشناسان و تولیدکنندگان، زمان بیشتری میطلبد تا تحت تاثیر تحریمهای آمریکایی قرار بگیرند اما با وجود اینکه هنوز تحریمها شروع نشده است، تاثیر شروع مجدد تحریمها بر حمل و نقل و فروش این مواد به وضوح دیده میشود.
قدیر قیافه نایب رئیس کمیسیون صادرات ایران، در باره وضعیت صادرات مواد معدنی و محصولاتی چون سنگآهن به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «قبل از آن که تحریمهای آمریکا بتواند بر کشور تاثیر بگذارد، تحریمهای داخلی برای اقتصاد کشور محدودیتساز شده است. هر روز خبرهایی از بانکهای سراسر جهان به گوش میرسد که ارتباطشان را با ایران قطع میکنند و تهدیداتی در مورد به صفر رساندن صادارت نفت ایران شنیده میشود، فشارهای همه جانبه فضای بینالمللی را به ضرر کشورمان آلوده کرده اما نکته مهم این است که علاوه بر محدودیتهای خارجی، خودتحریمی که از درون، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار میدهد نیز نقش مهمی بر شرایط حال حاضر اقتصاد ما دارد.»
او اعلام کرد: «فشارهایی که از درون کشورمان متحمل میشویم تاثیر به سزایی بر دامن زدن به شرایط حاکم دارد به طور مثال اعلام ارائه ارز تک نرخی و ارائه ارز به قیمت 4هزار و 200تومان و الزام صادرکنندگان به فروش ارزشان به قیمت4هزار و 200تومان در سامانه نیما که با هدف جلوگیری از قاچاق ارز بود (البته این اتفاق هیچ وقت اجرایی نشد) باعث شد که در آن مقطع زیان بسیاری به صادرکنندگان وارد شود؛ چراکه این افراد در شرایط ایجاد شده، صادراتشان را متوقف کردند و همه این مسائل باعث شده که تحریمها تاثیر خود را بر اقتصاد کشورمان بگذارد.»
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «در این مقطع زمانی و با توجه به شرایط سختی که به وجود آمده است، مصوبهای که در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که باعث شده تعداد زیادی از موادمعدنی و حتی کنستانترهها با محدودیت صادراتی مواجه شوند، این اقدامات نوعی تحریم داخلی است و باعث میشود که مشکلات اقتصاد ما را چندین برابر کند.»
قیافه اعلام کرد: «معتقدم مواد معدنی و سنگ آهن باید جزو آخرین اقلامی باشند که تحریمهای آمریکایی بتواند بر صادراتشان تاثیر بگذارد البته موضوع مهمی که صادرات این مواد را تحت تاثیر قرار میدهد، حمل و نقل این کالاهاست. صادرات کالاهایی چون سنگ آهن به علت افزایش هزینههای حمل و نقلی و حق بیمه کشتیها تحت تاثیر قرار گرفته در شرایط حال حاضر، کشتیهای کمتری به سمت ما بارگیری میشود. در این شرایط برخی مواد مانند منگنز نیز غیرقابل صدور شده است چرا که عمده مواد معدنی با کانتینر حمل میشود و امروزه هیچ کانتینری از سمت کشوری چون چین به سمت ایران نمیآید و علت این است که حمل و نقل این مواد برای کشورهای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد چراکه هزینههای حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی به شدت بالا رفته است و افزایش کرایهها بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر میگذارد و باعث میشود سود ما برای کالایی که صادر کردهایم کمتر شود و این عوامل به نفع کشورهای خارجی و به ضرر اقتصاد ملی است.»
نایب رئیس کمیسیون صادرات ایران اعلام کرد: «باتوجه به اینکه در حال حاضر تحریمها شروع نشده اما برخی از کشورها تسلیم زورگویی آمریکا شدهاند و روابطشان را با کشور ما قطع کردهاند و این مسائل تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و روابط تجاری کشورمان دارد.»
دیدگاه تان را بنویسید