محسن محسنینسب کارگردان و تهیه کننده سینما
نماینده سینمای ایران در اسکار فیلمی سیاه است
کارگردان فیلم سینمایی «یاسهای وحشی» با انتقاد از انتخاب فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به عنوان نماینده ایران در اسکار، گفت: این فیلم متاسفانه تایید کننده سیاهیهای دروغینی است که آمریکاییها درباره ما با اغراق میگویند.
محسن محسنی نسب کارگردان وتهیه کننده سینما گفت: «بدن تاریخ بدون امضا» به لحاظ قواعد فیلم سازی از آثار خوب سینمای ایران به حساب میآید اما در جهانی که به فرهنگ و تمدن ما این همه توجه میشود قطعا این فیلم نمیتواند نماینده مناسبی برای فرهنگ ما باشد.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم نماینده ایران در خارج از کشور از میان آثاری انتخاب شود که تجلی ارده ملی، تمدن و قهرمانان ایران باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» گفت: آمریکاییها نسبت به فرهنگ و تمدن ما انواع و اقسام تهمتها و اغراقها را مطرح میکنند بعد ما فیلمی مثل «بدون تاریخ بدون امضا» را با این فضای سیاه به عنوان نماینده ایران به اسکار میفرستیم یعنی سخنان آنها را تایید کردهایم.
این تهیهکننده و کارگردان سینما با انتقاد از رویکردی که سبب میشود افراد تنها به صرف برخورداری از شهرت وارد حرفه تهیهکنندگی شوند، گفت: حضور این افراد توهین به افرادی مثل من است که سالها در سینمای ایران زحمت کشیدهایم و پله پله در این عرصه رشد کردهایم.
محسنینسب یکی از انتقادات خود به منتخب ایران برای اسکار را نبود نشانهای از غرور ملی و ایرانی در «بدون تاریخ بدون امضا» دانست و بر ضرورت ارائه راهکاری سازنده برای انتخاب و معرفی فیلم به جشنواره فیلم اسکار تاکید کرد.
کارگردان فیلم سینمایی «ستارههای رقصان» پیشنهاد کرد: موضوعات مختلفی همسو با عزت و غرور ملی تعریف شود و مدیران سینمایی اعلام کنند آثاری به این مضامین به اسکار معرفی خواهند شد و کارگردان فیلمهای معرفی شده سال بعد برای ساخت اثر بعدی کمک مالی دریافت خواهند کرد، آن وقت خواهید دید که چه تعداد آثار با کیفیت درباره عزت ملی ساخته میشود.
وی پرداختن به موضوعات تلخ و سیاه را اپیدمیهای در میان فیلمسازان جوان که قصد ورود به سینما دارند، دانست و افزود: متاسفانه این تفکر اشتباه در میان فیلم سازان ما وجود دارد که حتما باید به سراغ ساخت سوژههایی مثل دختران فراری، اعتیاد و امثال این معضلات اجتماعی بروند، هر چند ساخت فیلم درباره این موضوعات هم لازم است اما واقعا چرا به یکباره این همه فیلم با این قبیل موضوعات ساخته می شود.
محسنینسب اقبال جشنوارههای خارجی به فیلمهای ایرانی با مضمون معضلات اجتماعی را عاملی برای ترغیب بیشتر فیلمسازان به ساخت آثاری با این مضامین خواند.
کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان»، از بی توجهی به الگوهای ملی مانند رستم، سهراب، آرش، سیاوش یا حتی الگوهای مذهبی مانند حضرت عباس (ع) انتقاد کرد و گفت: ساختن درام و قصه درباره این شخصیتها باعث قهرمان پروری در سینمای ایران می شود همان چیزی که اکنون در سینما کم شده و قطعا به آن نیاز داریم.
محسنینسب افزود: سینمای ایران بعد از انقلاب تقریباً یک مشخصه منحصر به فرد دارد و آن هم اینکه از قهرمان تهی و خالی شده است در حالی که در هیچ کجای دنیا سینما بدون قهرمان نه وجود و نه معنی دارد.
وی ادامه داد: سینما و درام با قهرمان شکل می گیرد حال آنکه فیلمسازان ما این موضوع را به فراموشی سپرده اند چرا که قهرمان، معیار جذب مخاطب و حفظ فرهنگ ایثارگری است.
کارگردان فیلم سینمایی «یاسهای وحشی» خاطرنشان کرد: حتی فیلمفارسی های قبل از انقلاب هم به مراتب در این حوزه از سینمای امروز ایران جلوتر بود و قهرمانی مانند فردین با گذشت و فداکاری های بعضا اغراق آمیز خود درس فداکاری را به نوعی به مردم آموزش میداد.
منبع: ایرنا
دیدگاه تان را بنویسید