معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایانا:
دانشگاه تربیت معلم عشایری تشکیل میشود
روز گذشته معاون وزیر آموزش و پرورش به منظور «ارتقا کیفی و کمی خدمات آموزشی» با رئیس سازمان امور عشایری دیدار کرد. رضوان حکیمزاده از تشکیل کارگروهی برای پیگیری همهجانبه مطالبات آموزشی عشایر خبر داد.
رضوان حکیمزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش، به خبرنگار اجتماعی ایانا گفت: «برای همافزایی و استفاده از ظرفیتهای موجود و ارتقای کمی و کیفی آموزش و پرورش دانشآموزان عشایری، دیدار خوب و سودمندی با رئیس سازمان امور عشایری سراسر کشور داشتیم.»
حکیمزاده درباره دستاوردهای این جلسه گفت: «بزودی کارگروهی با حضور نمایندگان فراکسیون قدرتمند عشایری در مجلس شورای اسلامی ونمایندگانی از سازمانهای امور عشایری و بسیح عشایری و دفتر امور عشایر آموزش و پرورش تشکیل میدهیم تا مباحث مرتبط با ارتقا کیفی بحثهای آموزشی را به صورت هماهنگ و زمانبندی شده در قالب طرح یا لایحه مدون کنیم.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نرخ بالای ترک تحصیل در میان دختران عشایری گفت: «یکی از اهداف این جلسات افزایش نرخ ادامه تحصیل دانشآموزان عشایری در مقطع دبیرستان است و با توجه به نقش امکانات آموزشی در این مسئله، توافقهایی برای افزایش مدارس شبانهروزی دختران در نظر گرفته شده است.»
وی با تاکید بر نقش مسائل فرهنگی و اقتصادی در ترک تحصیل دختران گفت: «براساس جلساتی که با روسای امور عشایری سراسر کشور داشتهایم، مسائل آموزشی این مناطق را احصا کردهایم و تاکید ما بر فرهنگسازی مبتنی بر نگاه جامع است تا موانع فرهنگی حضور دختران شناسایی و برطرف شود.»
حکیمزاده درباره سیاست «استخدام نیرو از بوم برای بوم» نیز گفت: «جذب معلمانی که خود متعلق به عشایر هستند، اولویت ما است زیرا شناخت بهتری از محیط دارند و میتوانند ارتباط بهتری با دانشآموزان برقرار کنند. بنابراین ایجاد تربیت معلم عشایری یکی دیگر از برنامههای کارگروه است و در تلاش هستیم تا با تعریف بوم عشایر، سهمیهای به دانشآموزان عشایری در دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهیم.»
وی ضمن اشاره به ضرورت تداوم سبک زندگی عشایری گفت: «لازم است در مشاغل دیگر هم نیروهایی از جنس خود عشایر تربیت کنیم؛ بر این اساس در تلاش هستیم تا با تاکید بر محرومیت مضاعف عشایر، سهمیه ویژهای برای کنکور در بعضی رشتههای خاص قرار دهیم.»
بسیاری از عشایر دو زبانه هستند و برخی از کارشناسان معتقدند که عدم تسلط کافی این دانشآموزان به زبان فارسی باعث افت تحصیلی آنها میشود که در مواردی به ترک تحصیل نیز میانجامد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در این مورد گفت: «با توجه به اعتباری که دولت تدبیر و امید برای حمایت از پیشدبستانی در مناطق محروم و عشایری در نظر گرفته است، هماکنون 15 هزار نوآموز عشایری در حال تحصیل هستند تا با گذراندن دوره پیش دبستانی زمینههای فرصت برابر در پایه اول دبستان فراهم شود؛ طبق اساسنامه همه خدمات ارائه شده در پیش دبستانیها رایگان است.»
دیدگاه تان را بنویسید