در نشست خبری مدیران راه آهن مطرح شد:
آمادگی حملونقل ریلی برای حمل تخصصی محصولات کشاورزی
وقتی دلیل عدم استفاده از حمل و نقل ریلی را از آنها میپرسیم دلیل آن را نبود واگنهای تخصصی اعلام میکنند. اما همین افراد و صنایع برای حمل بار و کالا خودروهای تخصصی حمل همان کالا که به صورت ملکی خریداری شده، استفاده میکنند.
سعید محمدزاده مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، امروز در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ایانا در مورد حمل و نقل تخصصی برای محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر با تمام کاستیهایی که وجود دارد، حمل و نقل تخصصی برخی محصولات کشاورزی مانند غلات و به خصوص گندم از طریق حمل و نقل ریلی انجام میشود.
او اضافه کرد: ایجاد بخش حملونقل تخصصی برای بخشهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی نیازمند زیرساختهای خاص و از آن مهمتر باید مورد تقاضای فعالان بخش تخصصی باشد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشهای مختلفی در صنعت وجود دارد که از حمل و نقل ریلی برای حمل بار و کالای خود استفاده نمیکنند توضیح داد: وقتی دلیل عدم استفاده از حمل و نقل ریلی را از آنها میپرسیم دلیل آن را نبود واگنهای تخصصی اعلام میکنند. اما همین افراد برای حمل بار و کالا خودروهای تخصصی حمل همان کالا که به صورت ملکی خریداری شده، استفاده میکنند.
او اضافه کرد: این موضوع نشان میدهد بخش ریلی برای ارائه خدمات نه محدودیت دارد و نه انحصاری اما انتخاب و استفاد از این خدمات با شیوههای خاصی انتخاب میشود. سالانه 60 میلیون تن بار در حملونقل ریلی جابهجا میشود با توجه به میزان صرفهجویی سوخت و گستردگی شبکه در این صنعت، میتواند جایگزین مناسبی برای حملونقل زمینی است.
محمدزاده گفت: اولویت اصلی راه آهن واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی است و در این راستا تضمین کافی برای امنیت سرمایهگذاری به آنها را میدهیم. واگذاری امور راه آهن به بخش خصوصی با پتانسیل بالا موجب توسعه پایدار اقتصادی در کشور است.
او در ادامه با اشاره به اینکه از تمام توان راه آهن برای جذب سرمایهگذاران و حضور آنها استفاده میکنیم تا بتوانیم به توسعه حمل و نقل ریلی دست یابیم، ابراز داشت: در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: براساس برنامههای راهآهن، با همت بخش خصوصی، اختصاص ۲۱۰ قطار فوقالعاده برای ایام اربعین برنامه ریزی شده است. به طوری که از تعداد ۵۰۰ قطار به ۷۲۶ قطار در این ایام رسیدهایم. البته نیمی از این قطارها در مسیر تهران کرمانشاه در حرکت خواهند بود.
او خاطرنشان کرد: آنچه سبب توسعه پایدار کشور میشود، اقتصاد پایدار کشور است. دردناک است اگر بدانیم راه آهن باید ۳۰ درصد جابجاییها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام میدهد. اگر فقط به موضوع صرفه جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک میشود.
محمدزاده تاکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی رخ نمیدهد مگر با سرمایهگذاری بخش خصوصی، به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایهگذاران در این بخش تسهیل شود. به همین دلیل تلاش کردیم همه ریسکهای ممکن را به دولت منتقل کنیم تا بخش خصوصی با اعتماد بیشتری وارد این حوزه شود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد راهآهن جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: صکوک اجاره خرید ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه منتشر شد.
در ادامه مراسم، نورالله بیرانوند معاون برنامهریزی شرکت راهآهن در نشست خبری امروز مدیران راه آهن با اصحاب رسانه با موضوع فرصتهای سرمایهگذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در کشور ما سیستمهای حملونقل به اندازه کافی یکپارچگی و انسجام بین بخشی ندارند و سفر کمهزینه را برای صاحبان بار و مسافران فراهم نمیکنند.
بیرانوند با بیان اینکه ایران در پل ارتباطی بین شرق و غرب قرار دارد، به اهداف سند چشمانداز و برنامه ششم اشاره کرد و گفت: سهم راهآهن تا سال ۱۴۰۰ باید در بخش حمل بار به ۳۰ درصد و جابه جایی مسافر به ۲۰ درصد ارتقا یابد.
او اضافه کرد: همچنین باید به رقم ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن - کیلومتر بار داخلی دست یابیم. ۱۲ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای تأمین ناوگان و نوسازی تا سال ۱۴۰۰ لازم است که ۵۴ درصد آن باید توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد نیز توسط راهآهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین شود.
او با اشاره به فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن توضیح داد: برای تحقق اهداف راهآهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است. تلاش کردیم این فرصتها در قالب هفت سرفصل ارائه شود که شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حملونقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.
معاون شرکت راهآهن ادامه داد: مدرنسازی راهآهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسبوکارهای نوین نظیر هوشمندسازی راهآهن و استارتآپها از دیگر سرفصلهای فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت در راهآهن است.
معاون شرکت راهآهن افزود: برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژهها، راهآهن سه کار محوری انجام داد که اولین آن افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژهها بود. کاهش ریسک سرمایهگذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی، دیگر گامهای راهآهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی است.
بیرانوند افزود: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راهآهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است. نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری میتواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایهگذاری داشته باشد.
او با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راهآهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایهگذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرحهای ریلی افزایش یابد.
بیرانوند در پایان تاکید کرد: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم. در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.
دیدگاه تان را بنویسید