Iranian Agriculture News Agency

طبق آمار گمرک؛

صادرات سالانه بیش از 290 میلیون قطعه ماهی زینتی کشور

براساس آمار رسمی، سالانه بیش از 290 میلیون قطعه ماهی زینتی به کشورهای مختلف صادر می‌کند .

صادرات سالانه بیش از 290 میلیون قطعه ماهی زینتی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس آمار گمرک از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون 738 تن به ارزش یک میلیون دلار صادرات ماهیان زینتی به 8 کشور ارمنستان ، پاکستان، کویت، سریلانکا، آذربایجان، عراق، بحرین و ترکیه داشته است که در 6 ماهه نخست امسال 203 تن به ارزش 246 هزار دلار، سال 1401، 285 تن به ارزش 428 هزار دلار و در سال 1400، 250 تن به ارزش 400 هزار دلار بوده است .

صادرات ماهی زینتی

ماهی های زینتی در سراسر جهان بسیار پرطرفدار هستند؛ انواع و اقسام ماهی های زینتی که در آکواریوم نگهداری می شوند، در بازار بسیار خریدار داشته و سود خوبی را نصیب صادرکنندگان می کنند. ماهی هایی مانند جک دمپسی، ماهی تترای نئون، ماهی جنگجوی سیامی، ماهی دیسکاس، گربه ماهی کوریدوراس و… انواع مهم و پرفروشی از ماهی های زینتی صادراتی هستند.

ارزش افزوده بالای پرورش و صادرات ماهیان زینتی 

فعالیت در زمینه پرورش و صادرات ماهی‌های زینتی در ایران، یکی از فعالیت‌های مهم تجاری در کشور ایران به حساب می آید که ارزش افزوده بالا در عین سرمایه گذاری پایین و اشتغال زایی مطلوب دارد.

 در سال‌های اخیر، مقدار صادرات این محصولات از نظر حجمی کاهش  یافته ولی از نظر ارزش مادی پیشرفت داشته است و همین مسئله نشان‌دهنده روی آوردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان (از محل تولید یا واردات) به گونه‌های پرارزش تر است.

صادرات ماهی‌های زینتی در ایران عمدتا به مقصد کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صورت گرفته و ارز مناسبی بدین طریق به کشور وارد می‌شود.

سریلانکا پیشرفته‌ترین کشور در زمینه پرورش و صادرات انواع ماهی‌های زینتی است و بسیاری از ماهی‌های زینتی بومی این منطقه هستند. واردات برخی گونه‌های ماهی‌‌های زینتی در ایران نیز رواج داشته و به بازار مصرفی کشور ما عرضه می‌ شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید