Iranian Agriculture News Agency

سد بزرگ مجلس بر سر راه پرداخت مطالبات گندمکاران

مجلس با لایحه اصلاح بودجه توسط دولت که قصد داشت مطالبات گندمکاران را از محل مازاد درآمدهای نفتی پرداخت کند، مخالفت کرد.

سد بزرگ مجلس بر سر راه پرداخت مطالبات گندمکاران

به گزارش ایانا به نقل از ایران، خبرها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی از مرز 10 میلیون تن فراتر رفته و انتظار می‌رود این میزان تا پایان شهریورماه سال‌جاری به 10 میلیون و 500 هزار تن برسد.

رشد 120 درصدی خرید تضمینی گندم توسط دولت سیزدهم

این میزان خرید تضمینی توسط دولت سیزدهم در حالی صورت می‌گیرد که آمارها گویای آن است که در سال پایانی دولت دوازدهم به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان تنها 4 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده بود و در سال گذشته نیز گندمکاران 7 میلیون و 500 هزار تن از محصولشان را به دولت تحویل دادند.

همه این آمارها نشان دهنده آن است که میزان خرید تضمینی گندم در سال‌جاری با رشد 3 میلیون تنی نسبت به سال گذشته و حدوداً 6 میلیون تنی نسبت به سال 1400 روبه‌رو خواهد شد که به معنی رشدی 40 درصدی نسبت به سال گذشته و رشدی بیش از 120 درصدی خرید تضمینی توسط دولت سیزدهم است که باید آن را به فال نیک گرفت.

با این حال خبرها حاکی از آن است که با وجود گذشت قریب به 5 ماه از خرید گندم در کشور اما همچنان مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است.

42 درصد پول گندمکاران را پرداخت کرده‌ایم

در همین خصوص سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه تاکنون ۶2 هزار میلیارد تومان و به عبارتی، ۴2 درصد از پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است، تصریح کرد: با دستور رئیس جمهور محترم به سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، باقی‌مانده پول گندمکاران از محل تبصره ۱۴ به کشاورزان پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به رشد 3 برابری قیمت خرید تضمینی گندم در 3 سال اخیر، اظهار کرد: در سال1400، میزان پول گندم‌های خریداری شده، 22 هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ با رشدی مطلوب به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید اما در سال‌جاری، این مبلغ از 150 هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت.

راد با بیان اینکه 8 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران از محل منابع تسهیلات بانکی، تأمین و بزودی به این عزیزان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تأخیر در پرداخت پول گندمکاران در تمامی سال‌ها وجود داشته است اما کشاورزان با اطمینانی که به دولت دارند، گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند و ما نیز به صورت تمام‌وقت، پیگیر تأمین مابقی‌طلب گندمکاران هستیم تا باقی‌مانده پول این عزیزان را پرداخت کنیم.

خطر بی‌رغبتی کشاورزان به کشت گندم در سال آینده

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار کرد: در مورد پرداخت مطالبات گندمکاران باید عرض کنم که 58 درصد کشاورزان مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و این مسأله می‌تواند در سال آینده از رغبت کشاورزان به کشت گندم کم کند.

هاشمی گفت: از نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، کمیمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، شورای امنیت ملی و از مقام محترم ریاست جمهوری تقاضا داریم که حداکثر پیگیری ممکن در این زمینه را داشته باشند تا مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

مطالبات کشاورزان بزودی پرداخت می‌شود!

رحمت‌الله نوروزی در جلسه علنی دیروز (دوشنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران گفت: کشاورزان خرداد ماه گندم را تحویل دادند و باوجود اینکه رئیس‌جمهور بارها و بارها به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده است که مطالبات کشاورزان پرداخت شود، اما این کار انجام نشده است. نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشاورزان نیاز به کود دارند و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این موضوع توجه ندارد. در استان‌های شمالی کشور در موضوع پول گندم و خرید کود مشکل داریم. محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: این موضوع هفته گذشته مطرح شد و پیگیری‌های لازم نیز انجام شده است. ان‌شاءالله این مطالبات بزودی پرداخت می‌شود.

حال با توجه به محدودیت بودجه دولت برای پرداخت مطالبات گندمکاران به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود نسبت به حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی عمل کرده تا شاهد رفع مشکلات کشاورزان باشیم که طبیعتاً این امر با پذیرش اصلاحیه بودجه کشور محقق خواهد شد.

برش

دوگانگی نمایندگان مجلس در پرداخت‌ طلب گندمکاران

همین امر سبب شده که هر کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بارها با انتقاد از دولت خواستار پرداخت سریع مطالبات گندمکاران شوند، اما به نظر می‌رسد پیش‌بینی تأمین مالی خرید تضمینی گندم از ابتدا به غلط انجام شده و مجلس باید در پرداخت مطالبات گندمکاران با دولت همکاری کند.این در حالی است که دولت قصد داشت مطالبات گندمکاران را از طریق مازاد درآمدهای نفتی پرداخت کند، به همین دلیل لایحه اصلاح بودجه را به نمایندگان خانه ملت داد ولی در اقدامی تأمل‌برانگیز نمایندگان خانه ملت که داعیه حمایت از مردم و کشاورزان را دارند، با این لایحه مخالفت کرده و آن را رد کردند تا به نوعی بتوان دوگانگی حرف و عمل را در بین نمایندگان مجلس مشاهده کرد.به طوری که در همین خصوص چندی پیش داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تبصره (14) بن‌بست است، این تبصره ناتراز بسته شده است. شما برای پرداخت گندم 60 همت پیش‌بینی کرده‌اید اما باید 140 همت تأمین شود، از این رو چرا اعتراض می‌کنید؟ دولت مجبور است بودجه ناتراز را اجرا کند، ما به دنبال اصلاح بودیم اما شما دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کردید و وقتی اصلاحیه انجام نشود، پرداخت پول گندمکاران ممکن نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید