باتلاشهای موسسه ترویج و آموزش کشاورزی محقق شد؛
صفر تا صد ثبت مناسبتهای جدید به نام محصولات کشاورزی در تقویم
هفت مناسبت جدید بانام محصولات کشاورزی با تلاش و پیگیری موسسه ترویج و آموزش کشاورزی سازمان تات برای درج در تقویم رسمی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار ایانا، شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نسبت به ثبت 11 مناسبت جدید در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور اقدام و آن را در تاریخ 10 دیماه سال جاری ابلاغ کرده است و هفت مناسبت جدید بانام محصولات کشاورزی در تقویم رسمی کشور ثبت شد که معاونت آموزش و ترویج سازمان تات پیگیری و تلاشهای بسیار زیادی در این خصوص انجام داده است.
شناساندن ظرفیتها و فرهنگسازی برای توسعه و ترویج موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی و جامعه روستایی، یکی از راهبردهای اصلی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است و به راین اساس نیز در تعامل با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در تاریخ ششم تیرماه هجدهم مردادماه سال جاری نسبت به معرفی یازده محصول گندم، زعفران، خرما، پنبه، عسل، انگور، نخود، نوغان، زیتون، گل محمدی، مرکبات برای گنجانیده شدن نام آنها در تقویم رسمی کشور اقدام کرد که درنهایت نام هفت محصول گندم ، گل محمدی، عسل، خرما، زعفران، انار و زیتون مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفت.
بر این اساس برای اولین بار در تاریخ تقویم نگاری ایران، روزهای 31فروردین، 20 اردیبهشت، 31 مرداد، 25 شهریور، 5 آبان،7 آبان و 4 آذر به ترتیب به نامهای گندم و نان، گل محمدی و گلاب، عسل، خرما، زعفران، انار و زیتون از سال 1403 در ضمیمه تقویم رسمی کشور گنجانیده خواهند شد.
محمدمهدی قاسمی رئیس موسسه آموزش ترویج و آموزش کشاورزی در گفتوگو با ما اشاره به دلایل توجیهی برای انتخاب محصولات فوق بیان کرد: نقش و اهمیت در تأمین امنیت غذایی، سطح پوشش در استانهای کشور، جایگاه کسبشده در دنیا، تعداد افراد درگیر در تولید و عرضه؛، دارا بودن میراث فرهنگی ناملموس و دینی، امکان توسعه گردشگری کشاورزی، میزان مصرف، نقش در تغذیه و تأمین سلامت جامعه و امکان برگزاری جشنهای محصولی با محوریت آنها ازجمله مهمترین شاخصههای انتخاب این محصولات بوده است.
وی ادامه داد: همچنین توجه و تمرکز بر نقش و جایگاه محصولات کشاورزی و تولیدکنندگان آنها در تأمین امنیت غذایی، آشناسازی جامعه با ظرفیتهای بخش کشاورزی در تولید عرضه انواع محصولات کشاورزی، کمک به تجاریسازی و تبدیل مزیتهای نسبی به مزیتهای رقابتی در تولید و عرضه انواع محصولات کشاورزی، کمک به ترویج گردشگری کشاورزی در عرصههای تولید محصولات دارای نشان جغرافیایی ازجمله مهمترین اهداف مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مشارکت و همکاری در این برنامه است.
رئیس موسسه آموزش ترویج و آموزش کشاورزی بیان کرد: از سال آینده علاوه بر تدارک برنامههای آموزشی- ترویجی بهویژه برگزاری جشنوارههای ملی و منطقهای با محوریت این محصولات در دستور کار قرار خواهد گرفت.
دیدگاه تان را بنویسید