Iranian Agriculture News Agency

نجات 560 هزار تن گندم خوزستان توسط سربازان امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در طول سه روز بارندگی در استان، با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این جهت مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نجات 560 هزار تن گندم خوزستان توسط سربازان امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مجید نبی پور در بازدید از یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان حمیدیه گفت: در سال زراعی 1403-1402، 754 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم رفت.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی در مرحله برداشت گندم به استان افزود: 864 هزار تن گندم از مزارع استان  پیش از آغاز بارش‌ها برداشت شده بود که از این میزان 560 هزار تن گندم در مراکز خرید روباز انبار و بیش از 100 هزار تن گندم نیز به سیلوها منتقل شده بود.

نبی پور توضیح داد:  با توجه به هشدارهایی که صادر شده بود جلسات متعددی با ارگان‌های مربوطه از جمله استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل غله و بازرگانی، تعاون روستایی برگزار شد و با همکاری گمرک نیز کامیون‌های حمل کالا به سمت حمل محصول گندم برای انتقال از مراکز روباز به مراکز مسقف سوق داده شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک هفته 510 هزار تن گندم به مراکز مسقف انتقال داده شد خاطرنشان کرد: مرکز خرید حمیدیه یکی از مراکز مهمی است که حدود 16 هزار تن گندم در آن انبار شده است.

نبی پور افزود: کمتر از پنج درصد از گندم‌های خریداری شده در مراکز خرید روباز باقی‌مانده که طی مدت امروز تا فردا به مراکز مسقف انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این جهت مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نبی پور افزود: حدودا به 100 هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها انجام نشده بود خسارت بین 20 تا 70 درصدی با میانگین 40 درصد ناشی از ناشی از ورس، تگرگ، آبگرفتگی و ... وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که 50 درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد انجام خواهد شد.

نبی پور یادآور شد: حدود دو هزار و 800 کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در استان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته دو هزار و 200 دستگاه بود سرعت برداشت نیز  نسبت به سال گذشته 20 درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 250 هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

 

خبرنگار: ندا خاکی زاده

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید